Přestřelila Čína v budování image „veliké mocnosti“?

Agresivní propaganda pomohla vyprovokovat obchodní válku. Teď za to padají hlavy v orgánech agitpropu.

Hongkongský deník SCMP, v současnosti ve vlastnictví čínského internetového giganta Alibaby známého svými nadstandardními vztahy s čínskou vládou, přinesl koncem července informace, že generální tajemník Si Ťin-pching jmenuje s největší pravděpodobností v následujících dnech šéfy dvou významných resortů, zahraniční propagandy a kybernetického prostoru, respektive internetu.

Oběma resorty v posledních letech otřásaly korupční skandály a personální změny, takže lze očekávat, že čínský prezident zde bude chtít konečně zjednat pořádek podle svých představ.

ČLR se vzhledem ke své asertivitě na mezinárodním poli setkává ve světě se stále obezřetnějším a podezíravějším přístupem „od Spojených států až po Canberru.“ Vnější image Číny je přitom do značné míry výsledkem práce těchto dvou resortů, i když, jak píše Charlotte Gao z TheDiplomat:

Stojí za to zdůraznit, že neuvážené kroky oddělení propagandy k úpadku čínské image ve světě přispívají, spíše než by ho způsobovaly. Čínské úřady se musejí vypořádat se skutečností, že je to hlavně jejich politika doma i v zahraničí, co vyústilo v dnešní nepříznivou situaci ČLR, a ne způsob, kterým orgány čínské propagandy tuto politiku prezentovaly.

Prezidentův muž ze starých časů

Šéfem Čínské správy kyberprostoru (Cyberspace Administration of China, CAC) a tedy novým „internetovým carem“ by se údajně měl stát Čuang Žung-wen, starý Si Ťin-pchingův spolupracovník z doby jeho působení v jihočínské provincii Fu-ťien, který byl v dubnu jmenován ředitelem Státní správy pro tisk a publikace, kde ho zřejmě nahradí kolega z ústředního výboru Strany, Liang Jen-šun.

Kdokoli by chtěl získat přístup k 1,3 miliardy čínských uživatelů internetu a potenciálních zákazníků pro svůj byznys tak bude mít v budoucnosti co do činění právě s Čuangem. Ten by jako šéf CAC měl nahradit Sü Lina, který je nejpravděpodobnějším kandidátem na jinou významnou pozici – zřejmě dostane na starosti právě zahraniční propagandu. Do současné funkce ředitele CAC se Sü dostal po svržení nechvalně proslulého prvního „internetového cara“ Lu Weje, jenž nyní čelí soudnímu řízení pro obvinění z korupce a zneužívání moci, jak bylo oznámeno toto pondělí.

Lu Wej byl z vedení resortu odvolán v roce 2016 a stranický protikorupční orgán ho začátkem letošního roku, kdy byl odpadlík vyloučen ze Strany, označil za „tyrana bez špetky studu“, viz také Sinopsis. Novináři však mají stále v živé paměti jeho památnou návštěvu v sídle Facebooku v Kalifornii, kde tehdy jeden z nejmocnějších lidí ve Straně v roce 2014 žoviálně jednal se zakladatelem firmy Markem Zuckerbergem – a ten měl během rozhovoru ostentativně na stole položenou Si Ťin-pchingovu knihu “O spravování státu”. Ani taková snaživost však Facebooku do Číny nepomohla.

Mdlá image globální mocnosti

Sü Lin by měl ve své nové funkci pro změnu nahradit Ťiang Ťian-kuoa, který minulý týden bez udání důvodu odstoupil z funkce vedoucího Informační kanceláře Státní rady, tedy nejvyššího orgánu, který má na starosti právě propagandu. SCMP cituje šanghajského analytika jménem Čchen Tao-jin, který tvrdí, že důvodem k personálním změnám v oblasti propagandy je v úvodu zmíněná negativní obraz ČLR ve světě. Čchen údajně prohlásil, že “propaganda […] přestřelila ve vykreslování Číny jako rostoucí světové mocnosti, což je image, která působí mdle a nepřesvědčivě poté, co Spojené státy zahájily svou obchodní válku s ČLR” a označil to za „strategickou chybu či neúspěch“, za nějž „někdo musí převzít odpovědnost, aby mohlo dojít ke změně.“

Přemíru propagandy vyřešíme posílením propagandy

SCMP v tomto ohledu zmiňuje konkrétně čínský projekt „Made in China 2025“, v jehož rámci se ČLR usilovala do roku 2025 stát dominantním hráčem v oblasti špičkových technologií, což však vyvolalo přímou reakci ze strany Spojených států, a oblast high-tech se tak stala jedním z nejstřeženějších odvětví v rámci rozpoutané „obchodní války“ (podrobněji zde). Sü je jedním z prezidentových mužů dosazených na klíčové posty přímo Si Ťin-pchingem, s nímž se údajně seznámil během jejich společného působení v Šanghaji. Oba resorty, propaganda i internet, jsou nyní díky zmíněným přesunům ve vedení ještě úžeji provázané a je zřejmé, že hlavním cílem těchto změn je další politizace internetu a posílení vnější  propagandy.