Prezident Zeman v české a čínské verzi

Před nedávném proběhla zpráva, že prezident Zeman v rozhovoru pro čínskou televizi zaujal kritické stanovisko k nízké úrovní čínských investic v České republice. Srovnání české verze rozhovoru s tím, co se objevilo v čínských médiích, svědčí pouze o manipulaci s informacemi a publikem – tím českým i tím čínským.

Před odjezdem na poslední návštěvu ČLR prezident Zeman na svých webových stránkách uveřejnil český text interview údajně pro čínskou televizi CCTV. Vedle obligátní chvály česko-čínské spolupráce a Si Ťin-pchingova megaprojektu zde říká, že není spokojen s úrovní čínských investic v České republice. Na jednom místě se také vymlouvá, že nemůže za problémy, do nichž se dostala firma CEFC, někdejší vlajková loď čínských investic v ČR. Česká média – celkem pochopitelně – interpretovala toto interview jako možný obrat v Zemanově názoru na hospodářské styky s Čínou a snad i počátek nového, kritického odstupu od našeho strategického partnera.

Plné znění rozhovoru ve vysílání čínské televize se mi nepodařilo vyhledat (na rozdíl od dnes již proslulého interview s krtečkem a stabilizací společnosti) a zdá se, že rozhovor vůbec vysílán nebyl. Každopádně agentura Sin-chua uveřejnila výtah, ve kterém se o žádných problémech nedočteme ani slovo. Zeman pouze chválí projekt Pásu a cesty a deklaruje zájem České republiky se do něho co možná nejvíce zapojit. O investicích mluví pouze v souvislosti s očekáváním, že CITIC a Huawei a s nimi další čínské firmy budou u nás investovat „ještě více“. Možná, že sloveso čchi-taj („očekávat“) nepřímo naznačuje, že zde prezident mluví o něčem, co by si přál, ale nemá, a v tomto smyslu lze volbu slova chápat jako jemně naznačený výraz nespokojenosti s přílivem čínských investic. Také opakovaně zdůrazňovaná připravenost České republiky zapojit se do projektů výstavby infrastruktury může čtenáři uvyklému číst mezi řádky cenzurovaného tisku napovědět, že české firmy zatím Pás a cestu nebudují, ačkoliv prezident Zeman by si přál, aby tomu tak bylo.

Materiál agentury Sin-chua doslova či ve zkrácené verzi přebírala další čínská média. Celkový tón čínských článků zmiňujících interview se Zemanem úhrnem vyznívá především jako bezvýhradná oslava Si Ťin-pchingovy iniciativy, vysokorychlostní železnice a dalších konektivit. Dojde i na posilování spolupráce ve sportu, kultuře a politice. (Úplné znění shrnutí rozhovoru, jak jej zveřejnila agentura Sin-chua, je uvedeno na konci tohoto článku.)

Úryvky rozhovoru následně také vysílala Ústřední čínská televize, a to v rámci reportáže o příjezdu prezidenta Zemana (a dalších světových státníků) na Druhý summit Pásu a cesty, který byl zahájen 26. dubna v Pekingu. To, co zde můžeme slyšet česky z úst prezidenta Zemana, vypadá ještě na další verzi rozhovoru, která nebyla zveřejněna ani česky, ani v čínském tisku.

O problémech CEFC pochopitelně nikde ani slovo, jen znalci poměrů mohou ocenit v reportáži o příletu prezidenta do Pekingu, že ho na letišti vítá stará známá ex-velvyslankyně Ma Kche-čching, která před tím, než byla narychlo odvolaná z Prahy, stála pevně po boku Zemanovu čínskému poradci, dnes nezvěstnému Jie Ťien-mingovi.

Při srovnání různých dostupných verzí Zemanova interview pochopíme, že je to všechno hra. Co doopravdy řekl prezident Zeman čínským novinářům, nevíme. V čínských médiích však potvrdil, co se od něj jako od Si Ťin-pchingova přítele čeká, zatímco českým médiím předhodil pevný postoj ochránce českých zájmů a zatvářil se, jako by dělal nezávislou zahraniční politiku.

 

高端访谈:捷克期待深度参与“一带一路”建设——访捷克总统泽曼

Interview s významnými osobnostmi: Česko očekává, že se výrazně zapojí do budování „Pásu a cesty“ – návštěva u českého prezidenta Zemana

新华社布拉格4月23日电

Agentura Nová Čína, Praha, 23.4.2019

4月17日,在捷克布拉格,捷克总统泽曼(右)接受中国媒体记者联合采访。新华社发(马丁·马赫摄)17. dubna v Praze dával český prezident Zeman (vpravo) rozhovory čínským novinářům. (Zdroj: Agentura Nová Čína)

将于近期赴北京出席第二届“一带一路”国际合作高峰论坛的捷克总统泽曼日前在布拉格接受新华社等中国媒体记者联合采访时说,捷克期待深入参与“一带一路”建设,成为连接欧中的交通枢纽和金融中心。

Když český prezident Zeman, který se chystá do Pekingu na druhý summit mezinárodní spolupráce „Jednoho pásu a jedné cesty“, před několika dny poskytl v Praze interview dopisovatelům agentury Sin-chua a dalším čínským novinářům, řekl, že Česko očekává výrazné zapojení do budování Pásu a cesty a stane se dopravním a finančním centrem propojujícím Evropu a Čínu.

目前,已有包括泽曼在内的30多个国家的元首、政府首脑等领导人确认将出席本次高峰论坛。对此,泽曼认为,这表明了国际社会对“一带一路”倡议的认可。他同时表示,除了政府层面的支持,“一带一路”倡议的成功更需要企业之间的合作。据悉,泽曼此次访华,将有一个庞大的企业代表团陪同访问。

V současné době již více než 30 hlav států, premiérů a dalších vedoucích představitelů potvrdilo účast na tomto summitu. Zeman se domnívá, že tato skutečnost potvrzuje uznání mezinárodního společenství iniciativě Pásu a cesty. Zároveň řekl, že úspěch iniciativy Pásu a cesty kromě politické podpory ještě více potřebuje spolupráci mezi podniky. Podle našich informací, Zeman tentokrát na návštěvu Číny bere s sebou velkou delegaci podnikatelů.

近年来,中捷两国关系发展迅速,2015年,中国和捷克签署了共同推进“一带一路”建设的谅解备忘录。2016年,习近平主席访问捷克,开启了双边关系新篇章。

V posledních letech se česko-čínské vztahy rychle rozvíjejí. V roce 2015 Čína a Česko podepsaly memorandum o porozumění ve věci společného prosazování budování Pásu a cesty. V roce 2016 předseda Si Ťin-pching navštívil Česko a zahájil novou kapitolu ve vztazích mezi oběma zeměmi.

泽曼说,双方在航空领域的合作尤其令人满意。目前,捷克和中国已开通4条直飞航线,旺季时每周运营20多班次航班,成为连接两国的繁忙“空中走廊”。“可以说,现在捷克已经成为连接欧中的航空枢纽。”

Zeman řekl, že je spokojen zejména se spoluprací v letecké dopravě. V současné době mezi Čínou a Českem již létají čtyři letecké linky a v plné sezóně létá více než 20 spojů týdně, které mezi oběma zeměmi tvoří „letecký koridor“ s čilým provozem. Lze říci, že Česko je již dnes leteckým hubem propojujícím Evropu a Čínu.

“在开通捷中第四条直航时,我曾问他们是否满载。他们说这些航班爆满,而且是双向爆满。对此,我们非常高兴。”泽曼说。

„Když se otevřela 4. letecká linka, ptal jsem se, zda jsou letadla plná. Řekli mi, že jsou lety plně obsazené, a to oběma směry. Z toho máme velkou radost,“ řekl Zeman.

泽曼对于两国在金融服务领域的合作也赞赏有加。两国经贸合作的深入发展,对于资金融通和金融服务提出了更高的要求。目前,中国银行和中国工商银行已相继在布拉格设立分行。对此,泽曼说:“捷克希望成为中国银行业在欧洲金融服务的一个中心。”

Zeman také nešetřil slovy chvály na adresu spolupráce mezi oběma zeměmi v oblasti finančnictví. Prohlubování obchodní spolupráce mezi oběma zeměmi klade vyšší požadavky na příliv kapitálu a finanční služby. V současné době již zřídily v Praze své pobočky Bank of China a Čínská průmyslová a obchodní banka. Zeman k tomu řekl: „Česko doufá, že se stane centrem finančních služeb čínských bank v Evropě.“

泽曼说,“一带一路”倡议中包含大量基础设施建设项目,通过中亚连接了中国与欧洲,是一个非常好的倡议,希望捷克企业更多参与“一带一路”建设,特别是铁路建设。

Zeman dále řekl, že v iniciativě Pás a cesta je zahrnuto velké množství infrastrukturních projektů. Pás a cesta skrze Střední Asii propojuje Čínu s Evropou, je to vynikající iniciativa a on doufá, že do jejího budování se zapojí víc českých firem, zejména do výstavby železnice.

泽曼认为,中欧班列的开通能大大降低货物运输成本,同时,高速铁路的建设还能带动许多新的产业甚至新的城镇发展。希望中欧班列可以通过捷克连接到德国等欧洲国家,“希望在这个项目中捷克不要被落下”。

Zeman se domnívá, že spojení vysokorychlostní železnicí mezi Čínou a Evropou výrazně sníží náklady na dopravu zboží; výstavba železnice může zároveň povzbudit mnoho nových odvětví, ba dokonce rozvoj nových měst. Doufá, že železniční spojení mezi Čínou a Evropou propojí Německo a další evropské země právě přes Českou republiku, a řekl „Doufám, že v tomto projektu Česká republika nebude vynechána“.

泽曼同时表示,期待看到更多的中国企业到捷克投资,欢迎中信、华为等企业加大对捷投资力度。

Zeman dále uvedl, že očekává, že ještě víc čínských firem bude investovat v Česku a vítá větší úsilí CITICu a Huawei v tomto směru.

“我们应该进一步加强在体育、文化、政治、经济等领域的合作,包括在‘一带一路’框架下的合作。”泽曼说,捷克最大的两个企业斯柯达和PPF集团已经与中国有了很好的合作,希望在其他领域也能进一步拓展合作空间。

„Musíme dále posilovat spolupráci v oblasti sportu, kultury, politiky a hospodářství, včetně spolupráce v rámcích Pásu a cesty.“ Zeman řekl, že dvě největší české firmy, Škoda a PPF, již v Číně navázaly velmi dobrou spolupráci a doufá, že se rozšíří prostor pro spolupráci i v dalších oblastech.

在谈到中欧关系时,泽曼说,中国和欧盟应通过进一步加强合作,应对当前的贸易保护主义威胁,推动全球化发展。

K otázce vztahů mezi Čínou a EU Zeman řekl, že Čína a EU musí na základě dalšího posilování spolupráce čelit současnému obchodnímu protekcionismu a dál posouvat vpřed rozvoj globalizace.

Publikace tohoto článku: Deník Referendum, 29.4.2019