„Raněné city čínského lidu“ a dlouhé prsty Pekingu

Byly doby, kdy se ČLR rozhořčeně ohrazovala proti směšování obchodu a politiky, např. při každoročním udělování doložky nejvyšších výhod v americkém kongresu, kde se pravidelně diskutovalo o lidských právech. Bill Clinton tuto proceduru k velké úlevě Pekingu v roce 1994  zrušil, a o lidských právech v ČLR se postupně přestalo v obchodních kruzích mluvit docela. Namísto nich se do obchodních diskuzí s ČLR poslední dobou tlačí vlastní čínské politické konstrukty, na prvním místě “Jedna Čína”: tedy tvrzení, že de facto samostatný demokratický Tchaj-wan je ve skutečnosti součástí komunistické Číny.

Minulý týden se čínské úřady rozhodly, že si dosud nevídaným způsobem blíže posvítí na zahraniční firmy podnikající na území ČLR. Úřad pro kybernetickou bezpečnost a další orgány odkryly na webových stránkách některých mezinárodních společností operujících v Číně informace, které podle nich protiřečí politice Jedné Číny.

Takovéto „prohřešky“ vyšly najevo konkrétně v případě letecké společnosti Delta Airlines, oděvní značky Zara a amerického výrobce zdravotnického vybavení Medtronic. Reuters shrnuje:

Čínský Úřad pro civilní letectví v pátek požadoval omluvu od Delty Airlines za to, že na svém webu zahrnula Tchaj-wan a Tibet na seznam zemí. Další vládní agentura si zase vzala na mušku značku Zara (patřící Inditexu) a … Medtronic, z podobných důvodů. … Znatelně posiluje čínské úsilí dostat pod kontrolu způsob, jakým se zahraniční společnosti vyjadřují o územích, jež si ČLR nárokuje, dokonce i v pouhých rozbalovacích nabídkách. Na tom je vidět, jak citlivou se otázka suverenity pro Čínu stává, když ji neváhá prosazovat i na mezinárodním poli. … Letecký úřad uvedl, že bude požadovat po všech zahraničních aerolinkách obsluhujících trasy do Číny, aby provedly důkladné vyšetřování na svých webech, v aplikacích i informacích pro zákazníky, a aby “přísně vyhovovaly čínským zákonům a regulím, čímž se předejde podobným věcem”.

Případ Marriott

Nadnárodní hotelový řetězec Marriott musel na žádost čínského Úřadu pro kybernetickou bezpečnost na týden zablokovat své webové stránky a mobilní aplikaci pro čínské uživatele. Úřad tak reagoval na zjištění, že společnost těmito kanály distribuovala dotazník, v němž byly Hongkong, Tchaj-wan, Macao a Tibet uvedené jako samostatné země. Marriott tak byl obviněn z porušování čínských zákonů o kybernetické bezpečnosti a reklamě na internetu a následně se za tento incident společnost omluvila prostřednictvím svého oficiálního účtu na čínskému mikroblogu Weibo a poté i na Twitteru.

Za „porušení čínských zákonů“ byl v případě Mariottu považován dotazník, v němž měli klienti řetězce zaškrtnout „zemi původu“ a mezi možnostmi byly uvedeny také čtyři oblasti, z nichž tři jsou součástí ČLR (zvláštní administrativní zóny Hongkong a Macao a autonomní oblast Tibet) a čtvrtou, Tchaj-wan, si ČLR i přes jeho de facto samostatnost oficiálně nárokuje coby svoji „provincii“. Olej do ohně společnost přilila ve chvíli, kdy jeden z jejích oficiálních účtů na Twitteru „olajkoval“ příspěvek skupiny Friends of Tibet („přátelé Tibetu“), jež podporuje nezávislost Tibetu.

Analytik Bill Bishop k tomu poznamenává:

Případ Marriott by se měl stát studijním materiálem pro všechny zahraniční firmy operující v Číně. Pozoruhodné je především to, že čínská vláda potrestala americkou firmu za aktivity jejího zaměstnance v USA na sociálních médiích, které jsou v Číně blokované – a americká firma to vzdala bez boje.

Raněné city – nezávislost Kalifornii!

Podobné „excesy“ údajně „zraňují city čínského lidu“ (číns. šang-chaj Čung-kuo žen-min te kan-čching 伤害中国人民的感情), podobně, jako například setkávání cizích státníků s dalajlamou nebo dva roky starý případ v Pekingu působícího švédského aktivisty Petera Dahlina, který byl 4. ledna 2016 zatčen za své aktivity spojené s působením neziskové organizace China Action podporující ochranu lidských práv na území ČLR. Agentura Nová Čína zveřejnila stanovisko čínského ministerstva zahraničí, v němž jeho mluvčí Lu Kchang prohlásil:

Vítáme zahraniční společnosti, aby podnikaly v Číně. Měly by však přitom respektovat suverenitu a územní celistvost ČLR, řídit se čínskými zákony a respektovat city čínského lidu. To by měl být základ pro jakékoli podnikání v kterékoli zemi.

Na základě těchto reakcí ze strany jak čínských úřadů, tak i uživatelů na čínském internetu (někteří se např. pokusili na Twitteru prosazovat „nezávislost Kalifornie“) se všechny zmíněné zahraniční společnosti za svá „pochybení“ omluvily a přislíbily, že „neprodleně podniknou opatření k nápravě těchto chyb“. Letecká společnost Delta Airlines byla k omluvě vyzvána přímo čínským Úřadem pro civilní letectví, který navíc oznámil, že stejný „problém“ mají desítky leteckých společností, jež jsou součástí tří největších mezinárodních leteckých aliancí.

Jedna Čína na pražském Výstavišti

CDT připomínají, že se nejedná o první případy tohoto druhu. Např. v květnu minulého roku společnost Coca Cola „ranila city čínského lidu“, když na výstavě v americké Atlantě uvedla na svých výrobnících pro stáčení limonád Čínu a Tchaj-wan jako dva samostatné státy. „Respektování suverenity a územní celistvosti“ ČLR se pak Čína opakovaně pokouší prosazovat také u mezinárodních organizací, např. v OSN, kde požadovala, aby neziskové organizace, včetně např. Human Rights Watch, přestaly uvádět území jako Hongkong, Tibet nebo Tchaj-wan coby samostatné entity.

S podobným tlakem jsme se již setkali  i v ČR. Podle tchajwanské ambasády v Praze (TECO) se potíže tohoto typu vyskytují i při běžné komerční prezentaci ostrova (který je mimochodem mnohem větším investorem v ČR nežli pevninská Čína a jeho investice budují na rozdíl od čínských akvizic produkční kapacity, jež zaměstnávají desetitisíce lidí). Na cestovním veletrhu Holiday World, který pořádá Incheba Expo Praha a kde byl Tchaj-wan ve všech minulých ročnících prezentován pod svým názvem, si už prý hned tak vlastní stánek nepostaví. Podle pracovníků tchajwanské ambasády totiž čínská strana nesouhlasí, aby se na veletrhu používal název Tchaj-wan, a na letošním ročníku veletrhu prý musí být ostrov prezentován leda ve stánku společném s ČLR. Označení Tchaj-wan má potom být použito jenom tehdy, bude-li Peking souhlasit.

V souvislosti s tímto “terminologickým tlakem”  můžeme zmínit také kontroverze kolem podepisování partnerství Prahy se Šanghají nebo u tzv. dopisu čtyř z podzimu 2016, deklaraci loajality k ČLR po přijetí dalajlamy ministrem kultury Danielem Hermanem.

Čínská média samotná dostávají specifické pokyny, jak o dotyčných územích (především Tchaj-wanu) referovat, například v souvislosti s nedávným schválením registrovaných homosexuálních svazků na Tchaj-wanu. Tchaj-wan má být v tomto případě považován za „čínskou provincii“ a, není-li jiná možnost, kontroverzní termíny jako např. „tchajwanský premiér“ je potřeba důsledně uvádět v uvozovkách.

Uvidíme, jakých novotvarů se dočkáme, pokud konsorcium CEFC – Penta skutečně koupí TV Nova…