Sin-ťiang: Život v lágru

Situace v západočínské provincii Sin-ťiang se v poslední době dostává přes čínské informační embargo do pozornosti světových médií. Místní obyvatelé, převážně muslimští Ujguři, dlouhodobě čelí kvůli svému náboženství a separatistickým tendencím tvrdým represím ze strany čínské vlády. Příležitostná šikana se změnila v otevřený útlak počínaje rokem 2014, kdy čínští soudruzi po vzoru mezinárodního společenství vyhlásili válku terorismu.

Zcela nových rozměrů však tato operace dosáhla s nástupem nového tajemníka místní buňky Komunistické strany Číny – Čchen Čchüan-kuoa. Ten v Sin-ťiangu ve velkém zavádí rozsáhlá bezpečnostní opatření jako kamery s umělou inteligencí na každém rohu, policejní hlídky každých několik set metrů. Od Ujgurů se vyžaduje absolutní loajalita vůči Straně, například jsou nuceni na veřejných prostranstvích sborově přísahat věrnost čínským komunistům. Stačí nepozdravit na veřejnosti čínského aparátčíka a mohou skončit v převýchovném táboře. O tom, že v nich mizejí lidé po tisících, jsme již psali. Nyní však Rádio Svobodná Asie (RFA) publikovalo zprávu o tom, jak to v takovém táboře vypadá a přineslo odhad, kolik Ujgurů je v současnosti na “převýchově”.

Zima, spaní na zemi a přelidnědnost

Spát na zemi bez polštáře není nic příjemného. Zvlášť když si ani nemůžete pořádně lehnout, protože jste v místnosti pro osm lidí natěsnaní po čtrnácti. Navíc vám seberou oblečení, protože je na něm kovový zip. V extrémních případech dokonce z nějakého důvodu zaměstnanci převýchovných táborů zakazují “převychovávaným” nosit spodní prádlo. A do toho je průměrná teplota v noci deset stupňů pod nulou. I tak to může v táboře vypadat.

Převýchovné tábory jsou většinou v nějaké vládní budově. Například jeden v Kašgaru je v budově čerstvě dostavěné střední školy. Místo dětí tu ale najdete dospělé učící se loajalitě komunistické straně. Ujgurům tu například vysvětlují, že jsou náboženští extremisté, když mají dlouhé vousy. Podle některých zpráv navíc toto vymývání mozků může fungovat. Minimálně se úřadům daří vytvářet takovou atmosféru strachu, že pak Ujguři i svým blízkým do telefonu sdělují, jak jsou Straně vděčni.

V současnosti je podle RFA v takovýchto lágrech až 800 tisíc Ujgurů a členů jiných převážně muslimských etnik, např. Kazachů či Mongolů. Jen okolo města Kašgar na západě Sin-ťiangu by mělo v táborech být na 120 tisíc lidí. Ti jsou sem většinou posíláni prakticky pouze pro podezření z náboženského extremismu rozhodnutím anonymního aparátčíka, bez soudu, bez čekoholiv. Stačí mít dlouhé vousy, aby byl člověk extremistou.

Novodobá Dlouhá zeď

Čínská dlouhá zeď je na seznamu světového dědictví UNESCO. Rozhodně stojí za navštívení, ale je možné, že jí na druhém konci Čínské lidové republiky vyroste nová moderní konkurence. Sinťiangský guvernér (v Číně jsou civilní/státní funkce fakticky podřízené stranickým strukturám, tajemník Strany je tak v hierarchii nad guvernérem) Shohrat Zakir se totiž nechal slyšet, že na západě provincie budou stavět zeď, aby se do země nedostávali extremističtí ozbrojenci.

Podle čínského státního anglojazyčného média China Daily by se měla stavět podél 5700 km dlouhé hranice. Patrně tak půjde o hranici s Pákistánem, Afghánistánem, Kyrgyzstánem, Kazachstánem, Tádžikistánem, možná i Ruskem (i na ruské straně hranice je silné zastoupení muslimů).

Je dobře známým faktem, že v některých z těchto zemí (především Pákistánu a Afghánistánu) se Ujguři cvičili v teroristických výcvikových táborech, mnoho z nich také následně odešlo bojovat do Sýrie. Je ovšem těžko představitelné, že by do Sin-ťiangu, kde totalitní režim vybavený nejnovější technologií sleduje každý pohyb a na ulici je víc příslušníků bezpečnostních složek než civilistů, proudili ve velkém ozbrojenci. Pokud na budování zdi skutečně dojde, jejím účelem bude spíše držet Ujgury doma. S největší pravděpodobností by tato zeď měla stejný efekt jako plánovaná Trumpova zeď na hranici s Mexikem – minimální až žádný. Jedna silně efektivní Dlouhá zeď ovšem už v Sin-ťiangu existuje – tzv. Dlouhá ocelová zeď. Toto označení se vzalo pro metaforickou zeď z obušků a poloautomatických pušek.