R
c/(\;b/.: SINOPSIS

CHINA IN CONTEXT AND PERSPECTIVE

Covert propaganda operations in plain sight

The CCP united front system’s media network in Europe

Filip Jirou$ and Petra Sevéikova

30th July 2021




e

Executive summary

The European operations of the China News Service (CNS), the Chinese Com-
munist Party (CCP) united front system’s main propaganda agency, and its ex-
tensive network of media outlets in the continent have so far largely escaped the
scrutiny applied to other propaganda organs.

The CNS network’s dominance of Europe’s Chinese-language media land-
scape poses challenges for European institutions.

« CNS coordinates a global network of ostensibly private, independent dia-
spora media groups that help inject CCP propaganda narratives into both
Chinese diaspora and local mainstream discourse. While these entities avoid
the public suspicion PRC foreign-language media have aroused, they have
been more successful in dominating part of Europe’s information land-
scape.

« CNS’s activity lies at the symbiotic intersection of propaganda and united
front work, two instruments of authoritarian influence. This symbiosis helps
the CCP influence European politics and shape the information landscape
to serve the party’s policy goals.

+ United front work and propaganda operations should be understood as hy-
brid and information warfare activities, as defined by European institutions.
This should make these PRC activities as concerning as comparable Russian
operations.

« Evidence suggests that at least some CCP-coopted media in Europe may be
political, rather than commercial enterprises, relying on capital injections
from their owners or the party-state to continue operating.

+ CNS and other propaganda organs target Chinese-language speakers with
content that distorts reality, creating systemic problems for European soci-
eties.

EU and national agencies should take coordinated action to address these chal-
lenges.

1. EU institutions and national governments should establish a scheme re-
quiring foreign influence agencies to register and implement it effect-
ively, in order to increase the transparency of actors capable of interfering
in democratic processes.

2. Communications and media regulatory authorities should proactively
screen media organisations and other propaganda organs for possible vi-
olations of publishing laws and regulations.

3. European private and public media organisations should cease all cooper-
ation with CNS and its network.

4. EU institutions and national governments should seek ways to support
genuinely independent Chinese diaspora media without links to CCP in-
fluence organs.

5. EU and national agencies should put in place a screening mechanism to en-
sure that only media organisations without links to CNS or other influence
organs can receive EU and national grants or other forms of support.

6. Publicly-owned and private media in Europe should establish Chinese-lan-
guage services to offer news as well as practical information to Europe’s
Chinese-speaking population, so as to compete with propaganda organs’
domination of the media landscape.



Introduction %

0 Introduction: A global influence machine unnoticed

The expansion of Chinese Communist Party (CCP, H[E| 4L/ 4f) propaganda’ in the
global media space has received considerable attention in the last few years. China
Daily inserts in major Western newspapers and other cooperation with PRC external
propaganda organs have been discussed widely. During the Covid-19 pandemic, the
world was taken aback by the Russian-style aggressive rhetoric and actions of the
People’s Republic of China’s (PRC) diplomatic corps, in what has been labelled “wolf
warrior diplomacy” (#JR4P2Z). This novelty only revealed to international audiences
the rhetoric that was already present in PRC official documents and propaganda as
well as in content reproduced by Chinese-language diaspora media globally. In this di-
aspora environment, the China News Service (CNS, HE BT lﬁ]?i), a united front pro-
paganda organ, acts as the centre of a global network of ostensibly independent news
outlets. These outlets reproduce propaganda content from CNS, while their own ori-
ginal content typically toes the party line, further attracting the party’s favour.

The PRC propaganda system and some of its key external propaganda organs have
been studied for decades.” The State Council Information Office (SCIO, & 4% % #r
(8] /12 %), which often organises press conferences for foreign audiences, has long
been recognised as an external nameplate for party, rather than government, propa-
ganda organs.” Key external propaganda units such as the China Global News Net-
work (CGTN, HEABRFEALM) and China Radio International (CRI, FF[E EFr) #5
FL 1) have been subject to Western media scrutiny, with CGTN even losing the UK
licence it used to broadcast in Europe. Similarly, PRC propaganda work using tools
commonly associated with Russian disinformation campaigns such as bots and fake
social media accounts is regularly discussed in reports by think-tanks and govern-
ment agencies.” Governments and societies are able to identify these overt operations

!This paper understands propaganda as public communication with a political agenda, as “an integral
aspect of Communist Party governance - a vital tool in the authoritarian toolkit of deep social management”
(James Farley & Matthew D. Johnson, “Introduction”, Redefining Propaganda in Modern China: The Mao Era
and Its Legacies, ed. by James Farley & Matthew D. Johnson, Routledge, 2021, p. 1). Propaganda is manage-
ment of public opinion “by social suggestion rather than altering other conditions of the environment or
in the organism” (ibid., p. 3). Propaganda chiefly consists of engineering a favourable discourse landscape,
normalising CCP proxies, utilising “constructive opponents” and neutralising critical voices, rather than
just obvious self-praise (Jichang Lulu, “Repurposing democracy: The European Parliament China friend-
ship cluster”, Sinopsis, 26th Nov. 2019). The CCP deploys propaganda as a means of control and as a tool
to boost great power nationalism, for which successful party historical narratives are crafted under the
concept of “telling China’s story well” (Farley & Johnson, op. cit., pp. 6 sq.).

2David Shambaugh, “China’s Propaganda System: Institutions, Processes and Efficacy”, The China
Journal 57 (2007); Anne-Marie Brady, Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work in Contem-
porary China, Rowman & Littlefield, 2007; Mareike Svea Ohlberg, “Creating a Favorable International Pub-
lic Opinion Environment: External Propaganda (Duiwai Xuanchuan) as a Global Concept with Chinese
Characteristics”, PhD thesis, University of Heidelberg, 6th Mar. 2013. In PRC politics, ‘system’ refers to a
suprabureaucracy comprising organs united by a common set of tasks under the supervision of a senior
party leader (Kenneth Lieberthal, Governing China: From Revolution Through Reform, 2nd ed., Norton &
Company, 2003, p. 218; Tsai Wen-Hsuan & Wang Zhou, “Integrated Fragmentation and the Role of Leading
Small Groups in Chinese Politics”, The China Journal 82 [2019]).

3Established in 1991 as the state nameplate for the Office of External Propaganda (FFIXHMNE £
&) under the CCP Central Committee, it has since 2014 been reduced to an external name of a subunit of the
Central Propaganda Department (7B {£[), the agency coordinating the propaganda system (Ohlberg,
op. cit.,, pp. 303 sqq.; Jichang Lulu, Filip Jirous & Rachel Lee, “Xi’s centralisation of external propaganda:
SCIO and the Central Propaganda Department”, Sinopsis, 25th Jan. 2021; “HA& A B H A1 [E 55 e (5 70
N, e NRSEEE S BRI AE).

4Carme Colomina, Héctor Sanchez Margalef & Richard Youngs, “The impact of disinformation on demo-
cratic processes and human rights in the world”, European Parliament, Apr. 2021, pp. 6 sqq.; Jake Wallis,


https://www.routledge.com/Redefining-Propaganda-in-Modern-China-The-Mao-Era-and-its-Legacies/Farley-Johnson/p/book/9780367275273
https://sinopsis.cz/en/ep/
https://sinopsis.cz/en/ep/
https://www.jstor.org/stable/20066240
https://rowman.com/ISBN/9780742567900/Marketing-Dictatorship-Propaganda-and-Thought-Work-in-Contemporary-China
https://rowman.com/ISBN/9780742567900/Marketing-Dictatorship-Propaganda-and-Thought-Work-in-Contemporary-China
https://web.archive.org/web/20201216183922/http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/17289/1/Ohlberg_External-Propaganda.pdf
https://web.archive.org/web/20201216183922/http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/17289/1/Ohlberg_External-Propaganda.pdf
https://web.archive.org/web/20201216183922/http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/17289/1/Ohlberg_External-Propaganda.pdf
https://wwnorton.com/books/9780393924923
https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/700670
https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/700670
https://sinopsis.cz/en/scio/
https://sinopsis.cz/en/scio/
https://archive.vn/SffMF
https://archive.vn/SffMF
https://web.archive.org/web/20210707140029/https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2021/653635/EXPO_STU(2021)653635_EN.pdf
https://web.archive.org/web/20210707140029/https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2021/653635/EXPO_STU(2021)653635_EN.pdf

Introduction %

as propaganda or biased sources, due to their visibility and often overbearing lan-
guage.

Less obvious to governments and societies are the propaganda operations of the united
front system, another major component of the party-state apparatus. The system, co-
ordinated by the United Front Work Department (UFWD, H:H1 945 535) under
the CCP Central Committee, is tasked with coopting non-party entities both at home
and abroad and using them for CCP policy goals.” As a recent report by the Australian
Strategic Policy Institute (ASPI) shows, the China News Service (CNS, H [E]3#7 [ 1)
— the united front system’s key propaganda organ - runs a global network of coopted
Chinese-language diaspora media outlets, at times covertly owning or funding them.®
The CNS network’s operations allow the CCP to dominate Chinese-language media
and disseminate propaganda among Chinese-speaking groups globally. This manipu-
lated content then spills into their broader societies, through cooperation with main-
stream media and the cooption of local elites.

CNS’s media network is a decentralised system of nodes, media organisations guided
or controlled by CNS. While the propaganda and CNS links of these organisations
are institutional, the united front system often engages individuals within the organ-
isations, favouring their leadership as representatives of diaspora communities. The
media outlets reproduce CNS or other PRC propaganda content or create original
content aligned with CCP policies. This way, the propaganda and united front sys-
tems work in a symbiotic partnership, boosting each other’s impact and promoting
the same CCP policy goals.

These operations, run by united front and propaganda cadre, match the definition
of hybrid warfare identified as a threat by EU institutions, since they produce a
distorted reality. They should be a major concern for European and other institu-
tions and should be viewed on par with the work of standard external propaganda
organs.

Understanding CNS’s structure as a nexus between external propaganda and united
front work abroad is key to effectively countering these narratives and influence op-
erations. Furthermore, according to its own cadre, at least a crucial part of the ex-
ternal propaganda system is now gearing up for a new style of more precisely tar-
geted propaganda abroad, auguring an intensification of this threat to European so-
cieties.’

“Twitter data shows China using fake accounts to spread propaganda”, The Strategist, 12th June 2020; Joshua
Kurlantzick, “How China Ramped Up Disinformation Efforts During the Pandemic”, Council on Foreign
Relations, 10th Sept. 2020; Christina Nemr & William Gangware, “Weapons of Mass Distraction: Foreign
State-Sponsored Disinformation in the Digital Age”, Park Advisors, via U.S. Deparment of State, pp. 20 sqq.

>Gerry Groot, “Managing transitions: the Chinese Communist Party’s united front work, minor parties
and groups, hegemony and corporatism”, PhD thesis, University of Adelaide, 1997; Alex Joske, “The Central
United Front Work Leading Small Group: Institutionalising united front work”, Sinopsis, 23rd July 2019;
idem, “The party speaks for you: Foreign interference and the Chinese Communist Party’s united front
system”, ASPI Policy Brief 32 (2020).

%Alex Joske et al., “The influence environment: A survey of Chinese-language media in Australia”, ASPT
Policy Brief 42 (2020), pp. 7 sqq.; Alex Joske, “Reorganizing the United Front Work Department: New Struc-
tures for a New Era of Diaspora and Religious Affairs Work”, China Brief 19.9 (9th May 2019). See section
3.1 for a European example of covert funding.

7In June 2021, the head of China Media Group (CMG, FH 9 #& AL &), the central external pro-
paganda organ that comprises CRI and CGTN, declared that the organisation would target international
youth through a new “Influencer Studio” (IM£L T.{£%) (David Bandurski, “Influencers, Activists and Diplo-
mats”, China Media Project, 22nd June 2021). Additionally, CMG will focus on adapting content to different
groups rather than continuing its “one-size-fits-all” approach (ibid.). CMG journalists should act as “dip-


https://web.archive.org/web/20210417171124/https://www.aspistrategist.org.au/twitter-data-shows-china-using-fake-accounts-to-spread-propaganda/
https://web.archive.org/web/20210713083058/https://www.cfr.org/in-brief/how-china-ramped-disinformation-efforts-during-pandemic
https://web.archive.org/web/20210525204653/https://www.state.gov/wp-content/uploads/2019/05/Weapons-of-Mass-Distraction-Foreign-State-Sponsored-Disinformation-in-the-Digital-Age.pdf
https://web.archive.org/web/20210525204653/https://www.state.gov/wp-content/uploads/2019/05/Weapons-of-Mass-Distraction-Foreign-State-Sponsored-Disinformation-in-the-Digital-Age.pdf
https://web.archive.org/web/20191119233403/https://digital.library.adelaide.edu.au/dspace/handle/2440/19225
https://web.archive.org/web/20191119233403/https://digital.library.adelaide.edu.au/dspace/handle/2440/19225
https://sinopsis.cz/wp-content/uploads/2019/07/joske4_04.pdf
https://sinopsis.cz/wp-content/uploads/2019/07/joske4_04.pdf
https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ad-aspi/2020-06/The%20party%20speaks%20for%20you_0.pdf
https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ad-aspi/2020-06/The%20party%20speaks%20for%20you_0.pdf
https://web.archive.org/web/20210708125358/https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ad-aspi/2020-12/The%20influence%20environment.pdf?VersionId=Mjytg1N_V2azySJlJoahgWzMOqxEpMYk
https://archive.vn/wjSgP
https://archive.vn/wjSgP
https://archive.ph/Ifu7w
https://archive.ph/Ifu7w

Introduction %"

This policy brief uses findings from previous literature and original research on case
studies to signal the policy implications of the propaganda activities of CNS’s European
nexus. The paper begins by describing key external propaganda and united front en-
tities, showing CNS’s institutional position as the united front work system’s main
propaganda organ primarily targeting the Chinese diaspora, and explains how their
activities fit EU definitions of hybrid and information warfare (sections 1 and 2). Then,
using European case studies, the brief shows CNS nodes’ links to PRC influence or-
gans, some of which amount to covert ownership, and describes their own united
front and propaganda work aimed at local diaspora and mainstream politics (section
3). The brief concludes with policy implications and recommendations sketching ways
for European agencies should to tackle the threats to democratic institutions posed
by an increasingly authoritarian regime (sections 4 and 5).

The united front system, a core structure of an authoritarian party-state, claims an
extra-territorial right to represent European communities it defines as Chinese.® Re-
search exposing its propaganda activities, which seek to “guide public opinion” among
these groups, can hamper these often covert operations. The party-state’s organs do
not welcome such transparency: days before the publication of this brief, a CNS story
relayed a PRC embassy’s condemnation of a Sinopsis event where some of its find-
ings had been presented. The embassy accused Sinopsis’s “so-called ‘experts’” of “en-
gag[ing] in anti-China activities” and “wantonly vilify[ing] Overseas Chinese”.’

The EU and national governments should counter the CCP united front system’s ef-
forts to dominate Europe’s Chinese-language media space, protecting the rights of the
communities this foreign authoritarian regime claims to represent.

lomats” and defend and promote the party line abroad (ibid.). This language resonates with statements by
the Swiss CNS node presented in this brief (section 3.3).

8Ray Wang & Gerry Groot, “Who Represents? Xi Jinping’s Grand United Front Work, Legitimation,
Participation and Consultative Democracy”, Journal of Contemporary China 27.112 (15th Feb. 2018); Joske,
“The party speaks for you”. For more on the PRC’s treatment of what it considers to be the Chinese diaspora,
see James Jiann Hua To, “Hand-in-Hand, Heart-to-Heart: Qiaowu and the Overseas Chinese”, PhD thesis,
University of Canterbury, 2009.

O[] B v PR B G T T ] ] L R R R B R, FR LTI ], 24th July 2021; “4F
FE ST T e 5 NS B v T U v [ ) L 2 0 A D R PR S, rh e N R AN [ G4 e AT R A T,
23rd July 2021; “Mluvéi velvyslanectvi CLR v CR vyvratil pomluvy a oéeriovani Ciny ze strany takzvanych
ceskych odbornikil na otazky tykajici se Ciny”, FHE N B L E S 50 He AN E K GETE, 23rd July 2021;
“Workshop: CCP information warfare and PRC Wolf Warrior diplomacy”, Sinopsis, 16th July 2021. Illus-
trating the network role in propagating CCP views, the embassy’s condemnation was also reproduced by
one of the CNS-linked media outlets discussed in this brief (“/1[EZE4E v {H1E 4 5 A S FHE v i i
[ G2 R PR S, (TR ), via FA AR, 26th July 2021; see section 3.2).


https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10670564.2018.1433573
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10670564.2018.1433573
https://web.archive.org/web/20210705105812/https://ir.canterbury.ac.nz/bitstream/handle/10092/4288/Thesis_fulltext.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://archive.md/kKFI5
https://archive.md/zGqqf
https://archive.md/zGqqf
https://archive.fo/L02Us
https://archive.fo/L02Us
https://sinopsis.cz/ccp-information-warfare-and-prc-wolf-warrior-diplomacy/
https://archive.ph/sYcyp
https://archive.ph/sYcyp

United front work and propaganda as hybrid warfare o%o

1 United front work and propaganda as hybrid warfare
techniques

CNS’s propaganda and other activities fit the EU definition of hybrid warfare: the
agency runs a global network of covertly-guided or even covertly-owned coopted
media outlets. Moreover, the general concepts of CCP united front and propaganda
work fall within the EU’s understanding of hybrid and information warfare.

The European External Action Service (EEAS), the EU’s foreign affairs agency, has
defined hybrid warfare as the centrally designed use of covert and overt tactics ad-
opted by military and non-military actors, “ranging from intelligence and cyber oper-
ations through economic pressure to the use of conventional forces”.!” EEAS further
defines information warfare as one of the key components of hybrid warfare. In-
formation warfare involves “denying or distorting facts” that can lead to the manip-
ulation of politicians and populations.'’ Disinformation, a component of information
warfare, is defined as verifiably “false or misleading information” disseminated for
political or economic purposes.'” PRC propaganda operations fit into the concept of
“manipulation of the information space” — they suppress critical voices and flood the
media space with often fabricated or distorted positive content."’

1.1 CCP propaganda: The struggle for discourse power

CCP propaganda often consists of false or misleading information, adjusting statist-
ics and reality to show the party-state in a better light and creating falsehoods about
party critics. These tactics are mainly employed when reporting on politically sens-
itive issues, such as Tibet, Hong Kong, Xinjiang, or natural catastrophes such as the
SARS and Covid-19 epidemics. A European Parliament think-tank report recognises
the struggle for narrative control as a key part of disinformation campaigns, “a threat
to free and fair elections”.* The PRC has long struggled for “discourse power”, in-
deed the control over narratives abroad, a fight that has intensified under Xi Jinping,
a struggle in which the UFWD plays an increasingly crucial role."”” To achieve this,
CCP uses tactics such as “borrowing a boat to go out to the sea” (fEfifi tH#), in which
a PRC propaganda organ uses a foreign media outlet as a platform to spread CCP-
friendly content through, e.g., paid inserts or content-sharing agreements, avoiding
scrutiny and reaching a wider audience.'® China Watch, a China Daily supplement

10¢Food-for-thought paper ‘Countering Hybrid Threats’”, EEAS, via Statewatch, 13th July 2015; “About
the European External Action Service (EEAS)”, EEAS, 25th Nov. 2019.

11*Food-for-thought paper ‘Countering Hybrid Threats’”.

12“EU Code of Practice on Disinformation”, European Commission, Sept. 2018.

13“Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Eco-
nomic and Social Committee and the Committee of the Regions: Shaping Europe’s digital future”, European
Commission, 19th Feb. 2020.

14“Tnstitutions and foreign interferences”, European Parliament’s Policy Department for Citizens’ Rights
and Constitutional Affairs, June 2020.

15Matthew D. Johnson, “Safeguarding socialism: The origins, evolution and expansion of China’s total
security paradigm”, Sinopsis, 16th June 2020, p. 31; Gerry Groot, “The CCP’s Grand United Front abroad”,
Sinopsis, 24th Sept. 2019.

16Brady, op. cit., ch. 7; eadem, “Magic Weapons: China’s political influence activities under Xi Jinping”,
Wilson Center, 18th Sept. 2017, p. 10; Jichang Lulu, “China’s state media and the outsourcing of soft power”,
University of Nottingham China Policy Institute blog, 15th July 2015.


https://web.archive.org/web/20201030190915/https://www.statewatch.org/media/documents/news/2015/may/eeas-csdp-hybrid-threats-8887-15.pdf
https://archive.ph/v596S
https://archive.ph/v596S
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/code-practice-disinformation
https://archive.vn/syZdD
https://archive.vn/syZdD
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2020/655290/IPOL_STU(2020)655290_EN.pdf
https://sinopsis.cz/wp-content/uploads/2020/06/safeguarding-socialism.pdf
https://sinopsis.cz/wp-content/uploads/2020/06/safeguarding-socialism.pdf
https://sinopsis.cz/wp-content/uploads/2019/09/grootuf.pdf
https://web.archive.org/web/20210320200142/https://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/media/documents/article/magic_weapons.pdf
https://archive.vn/lnRst

United front work and propaganda as hybrid warfare o%o

inserted in Western media newspapers, is an often-debated application of these tac-
tics.!’

As the examples presented in this brief show, the operations of the nodes of CNS’s
European network contribute to this struggle for narrative control. The Rome-based
Cina in Italia (1 5L HP[E]), a magazine incorporated into a CNS product, openly claims
to struggle for discourse power in Italian mainstream society.'® Furthermore, the co-
operation (also involving PRC external propaganda organs) of the Spanish CNS node
Ouhua News (BX#£42) with the Spanish state news agency EFE, which helps spread
CCP narratives throughout the Spanish-speaking world, can be understood as an at-
tempt to reach out to mainstream society to win “discourse power” for the CCP."”
Likewise, attempts by the Belgian CNS node Capital News (fE R I #?) to establish
itself as an influential player among both Brussels’ elites and Chinese diaspora com-
munities in the Benelux appear to be in line with this policy.’ Furthermore, the Swiss
CNS node presented in section 3.3 ran a smear campaign aimed at the Czech public in
2020 against the Czech Senate speaker after he had visited Taiwan. Despite the lack
of evidence to support the accusations, the disinformation operation had potential to
create distrust towards Czech and Taiwanese democratic institutions, one of the goals
of authoritarian regimes’ hybrid and information warfare.'

1.2 CCP united front work: Coopting the diaspora and local elites

United front work is a Leninist tactic that aims to coopt non-party individuals and
organisations and exploit them for party goals while ostracising critical voices.** Pro-
paganda associated with united front work can be viewed as a form of hybrid warfare.
United front operates in spaces between the covert and overt, illegal and legal, and in
these gray areas creates a network that links political interference, intelligence work,
and organised crime with genuine community work, making it challenging for states
to map and address using traditional methods.*’ This corresponds with EEAS’s char-
acterisation of hybrid warfare as “a centrally designed and controlled use of various
covert and overt tactics [...] ranging from intelligence and cyber operations through
economic pressure to the use of conventional forces. By employing hybrid tactics, the
attacker seeks to undermine and destabilise an opponent by applying both coercive
and subversive methods [...] Massive disinformation campaigns designed to control
the narrative are an important element of a hybrid campaign. All this is done with the
objective of achieving political influence, even dominance over a country in support
of an overall strategy.”*!

The way united front organs and other party-state institutions engage diaspora groups
bears some resemblance the Russian government’s exploitation of friendly civil soci-

Louisa Lim & Julia Bergin, “Inside China’s audacious global propaganda campaign”, The Guardian
(7th Dec. 2018); Koh Gui Qing & John Shiffman, “Beijing’s covert radio network airs China-friendly news
across Washington, and the world”, Reuters Investigates, 2nd Nov. 2015.

18Filip Jirous & Petra Sevéikova, “The China News Service in Europe: Symbiosis between propaganda
and united front work”, Sinopsis, forthcoming.

P1bid.

Dbid.

ALukas Valasek & Helena Truchla, “Propaganda: Ceska média odhalila uplatky pro Vystréila. Dikaz
opaku Cina cenzuruje”, Aktualné.cz, 19th Nov. 2020; “HHH: 47 BRI B R RAER R AhAc i BURUERL
{77, FP@aRAL, 12th Nov. 2020.

2Groot, op. cit., pp. 4 sq.; Joske, op. cit., pp. 7 sq.

23]ichang Lulu, “Decoding united front work from Australia to Europe”, Sinopsis, 15th June 2020.

24“Food-for-thought paper ‘Countering Hybrid Threats’”.


https://archive.vn/9OT9k
https://archive.vn/bOUKr
https://archive.vn/bOUKr
https://archive.ph/BPdlP
https://archive.ph/BPdlP
https://archive.ph/Jh5Hp
https://archive.ph/Jh5Hp
https://sinopsis.cz/en/joske-uf-system/

United front work and propaganda as hybrid warfare o%o

ety organisations and individuals in Eastern Europe, whose radicalisation has in ex-
treme cases led to their participation in military operations on the side of the Russian-
backed separatists in Eastern Ukraine.”

To tackle hybrid and information warfare, the European Commission and the High
Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy have pledged
to continue supporting independent media and investigative journalists, including
through financial and professional help, as they recognise them as “essential for the
functioning of a democratic society”.”® Furthermore, they believe that online plat-
forms, advertisers and the advertising industry should assist in these efforts, as they
possess the “ability to amplify, target and spread disinformation messages of malicious
actors”.”” While some Western digital companies — such as Facebook and Google —
have already signed an EU code of conduct, PRC entities do not seem to be held to the
same standards.”® This is despite the growing popularity abroad of the social media
platforms TikTok and WeChat, and the ability of both these platforms and other PRC-
linked actors on Western platforms to help an authoritarian power to produce a distor-
ted reality.”” Similarly, no specific support programmes seem to be targeting Chinese-
language media and other organisations that could effectively challenge the united
front system’s dominance of the Chinese diaspora information landscape.

While the united front system’s propaganda work remains mostly unnoticed, PRC
external propaganda organs have already been scrutinised and sanctioned in Europe.
In February 2021, the UK media regulator, after pressure from activists, withdrew
CGTN’s licence, as the television network broke regulation by broadcasting forced
confessions.’’ After CGTN was expelled from the UK, the agency found a loophole
in the French system, from where it is now again broadcasting to Europe.’' After
pressure from victims of forced confessions, the French media regulator announced
it was investigating the legality of CGTN’s conduct.*”

%5Sabine Fischer & Ivan Timofeev, “EUREN Interim Report —~October 2018”, EU-Russia Experts Network
on Foreign Policy, via EEAS; Eglé Murauskaite, “Lithuanian and Baltic fighters in Eastern Ukraine —ana-
lysis”, Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija, 18th May 2020; Vit Kubant, “Byvaly vojak, pravoslavny
knéz i nacelnice stabu’. Koho zadrzela policie kvili vazbam na Donbas?”, iRozhlas.cz, 22nd Apr. 2021.

26“Joint Communication to the European Parliament, the European Council, the Council, the European
Economic and Social Committee and the Committee of the Regions: Action Plan against Disinformation”,
European Commission and High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy,
5th Dec. 2018.

2TIbid.

bid.

Fergus Ryan, Audrey Fritz & Daria Impiombato, “TikTok and WeChat: Curating and controlling global
information flows”, ASPI Policy Brief 37 (2020).

30“Decision —China Global Television Network”, Ofcom, 4th Feb. 2021; “Breaking: Chinese TV convicted
for broadcasting forced confessions in UK”, Safeguard Defenders, 6th July 2020.

31“China’s CGTN may no longer broadcast in Germany after UK row”, Deutsche Welle; “Enquéte sur la
chaine CGTN, la voix du régime chinois sur les écrans francais”, France Info, 5th Apr. 2021; Nicolas Richaud
& Marina Alcaraz, “Nouvelles polémiques autour de la chaine publique chinoise CGTN qui a trouvé refuge
en France”, Les Echos (12th Apr. 2021).

32“Premiéres plaintes en France contre la télévision internationale d’Etat chinoise CGTN”, Le Monde
(4th July 2021); “Lettre ouverte a Eutelsat des victimes de confessions forcées a la télé chinoise”, Sud Ouest,
12th Apr. 2021; Richaud & Alcaraz, op. cit.


https://archive.ph/jYXfO
https://archive.ph/kp97N
https://archive.ph/kp97N
https://archive.ph/RsUvV
https://archive.ph/RsUvV
https://web.archive.org/web/20210606111629/https://eeas.europa.eu/sites/default/files/action_plan_against_disinformation.pdf
https://web.archive.org/web/20210606111629/https://eeas.europa.eu/sites/default/files/action_plan_against_disinformation.pdf
https://web.archive.org/web/20210724203705/https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ad-aspi/2020-09/TikTok%20and%20WeChat.pdf?VersionId=7BNJWaoHImPVE.6KKcBP1JRD5fRnAVTZ
https://web.archive.org/web/20210724203705/https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ad-aspi/2020-09/TikTok%20and%20WeChat.pdf?VersionId=7BNJWaoHImPVE.6KKcBP1JRD5fRnAVTZ
https://archive.vn/xJfoq
https://archive.ph/PbpGG
https://archive.ph/PbpGG
https://archive.vn/GjFQm
https://archive.vn/4cvTS
https://archive.vn/4cvTS
https://archive.vn/NW8AL
https://archive.vn/NW8AL
https://archive.vn/8AV9z
https://archive.vn/gSHiV

CNS: A united front-propaganda nexus o%o

2 The China News Service: A symbiotic nexus between
united front work and propaganda

The China News Service, the PRC’s second largest news agency, produces propaganda
primarily targeting the Chinese diaspora, Taiwan, Hong Kong and Macao.*® The state-
owned agency has approximately 30 branches in mainland China, Hong Kong, Ma-
cao as well as all around the world, including in Paris, Brussels, and London.** CNS
is part of the united front system and since 2018 has been directly subordinate to
the UFWD.*” In 2018, a UFWD deputy head described the way the UFWD perceives
CNS: “As an important propaganda unit of the United Front, CNS must adhere to the
concept of ‘newspapers run by politicians’ and thoroughly carry out political aware-
ness work. CNS’s important mission is to do good united front propaganda work
within Overseas Chinese affairs”*® The fact that CNS resides at the intersection of
the united front work and propaganda is even clearer at its sub-national branches,
which co-organise events with organs from both systems.”’

2.1 CNS’s evolution as a united front propaganda organ

CNS has stood at the intersection between united front and propaganda work since
its inception in 1952. Its establishment was initiated by the then-head of the Interna-
tional Liaison Department (ILD, H 59X SMNEEZ% ), an organ created from a part of the
UFWD responsible for foreign relations and influence activities.”® Liao Chengzhi &
#KG, a party leader whose responsibilities included diaspora affairs, was among the
agency’s architects.”” Addressing its founding event, he explained that the agency’s
purpose was to counter “reactionary propaganda” targeting the diaspora: “organising
Overseas Chinese into the patriotic United Front” was the first step in the “struggle for
international friends’ support” for “building New China”.*’ Since its foundation, CNS
has been led by party cadre with united front work, propaganda, and other political
leadership positions.”' The current director, Chen Lujun FFfi %, is a career propa-
ganda cadre who previously served as People’s Daily front-page editor and deputy
chief of a Central Propaganda Department bureau.*

S3rf [ ) A 157 71, o R R e < T AT AR ST IR R I A, REARE PR B 5= & R T BA,
25th July 2013, p. 7.

Sterh I T

$5Joske, “Reorganizing the United Front Work Department”; “FISL4 ik 55 & S BT 2020 4R E
AR (21 NN = s o A SN FP“)\E#%EIIAJJ%J?%M: PRBEER, 14th Apr. 2020.

s [T 22 FF4RAP T2 L:H'_T\H/LVW UEDRY, A EHTIEIN, oth Aug. 2018,

754 £ P 2021 WISME SRR E KA T 3 A 22 H S, FRGEsEe, 22nd Mar. 2021; ““/f5

HMESCIRIRAE AT 2 F - RIEFEN S, ES A5 MAZE, 15th Nov. 2018; “38 ZKIFIMESL

WO TE A T 1, PR IR, 15th Nov. 2018; “23 Z2 1R IME SRS FEPU 1| - 254677, v g [ET IR0,
16th Sept. 2017.

S8 [y (1) 11 5 /S 147, A [ 3 (8 #; David Shambaugh, “China’s ‘Quiet Diplomacy’: The In-
ternational Department of the Chinese Communist Party”, China: An International Journal 1 (Mar. 2007).
The ILD under the CCP Central Committee is in charge of “party-to-party” contacts (Lulu, “Repurposing

democracy”, p. 27)
s9-4fx]

2R, A N RS %Hlﬁl‘*ﬁ NPYFLA s, AR E T AL
1“'|Illh?ﬁlkﬂ¢ AL S P TR 44 B, AR EHT AL, B AR SBUKE: B REE R
R, Beffe KA, 24th Sept 2008; 5KF, “EEI EE. Ffrt it KxiiFE s F R G,
EFI%EI‘E?H via Sina, 22nd Sept. 2003; “VFFI 410 E 4 A | PAETE, N, oth June 2021; “& % 4f 1]
G haer, LAY SRE, 25th June 2008.

2RI ZE A DT [E #4117, BT, 8th Nov. 2019.

l-,


https://archive.ph/3xEt8
https://archive.vn/P6hfE
https://archive.ph/csyck
https://archive.ph/csyck
https://archive.vn/BBeY5
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:rnUTvdzF-w4J:www.zytzb.gov.cn/hwhs/352831.jhtml+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=nl
https://archive.vn/oZhNp
https://archive.vn/oZhNp
https://archive.vn/glgDv
https://archive.vn/glgDv
https://archive.ph/Rth5J
https://archive.ph/vOkh2
https://booksandjournals.brillonline.com/content/books/b9789004302488_013
https://booksandjournals.brillonline.com/content/books/b9789004302488_013
https://archive.ph/lc5CH
https://archive.ph/xmBKg
https://web.archive.org/web/20060207024013/http://www.cnsphoto.com/lib/renwu_cns.htm
https://archive.vn/LkdFq
https://archive.vn/LkdFq
https://archive.ph/4lKUW
https://archive.ph/O82Cw
https://archive.ph/mX1rL
https://archive.ph/mX1rL
https://archive.vn/zdLal

CNS: A united front-propaganda nexus o%o

Figure 1: Tan Tianxing % X (middle), a deputy head of the UFWD, presiding over a CNS work conference
in 2018. Image source: H [E] 3 [F 4.

2.2 CNS’s global network: Keeping the diaspora close to the party

CNS has always been supervised or controlled by united front organs targeting the
Chinese diaspora. CNS was supervised by the Overseas Chinese Affairs Office of the
State Council (OCAO, [EEFEHFEINMAE), a state diaspora affairs organ until 2018,
when OCAO was merged into the UFWD.*

CNS guides a global network of nodes guiding public opinion among the Chinese
diaspora. In order to gather part of this network under an umbrella organisation, in
2009 CNS initiated the establishment of the Global Chinese Media Cooperation Union
(GCMCU, tH FLAEST RS VEREER).* The union has more than 700 members, with
at least 94 in Europe.”” Most organisations discussed in this brief are members of
the union.** CNS’s Forum on Global Chinese Language Media (1 F 4 (& iE17)
held biannually since 2001, gathers together hundreds of media workers, including
leaders of different Chinese-language media organisations from the PRC and abroad,
and high-level party officials.”’” The latest edition in 2019 was attended by dozens
of European Chinese-language media representatives (including some of those dis-
cussed in this brief). The event also featured party cadres such as Xu Yousheng i X
74, a deputy head of the UFWD and former secretary of OCAO’s party group, and
Guo Weimin % TL[&, formerly SCIO bureau chief and currently a member of the
Central Propaganda Department’s departmental affairs conference.*® These and other
platforms, in addition to direct contacts, serve as channels for the cultivation and co-
ordination of media outlets coopted into CNS’s network. These nodes then reproduce
CNS propaganda content and actively participate in influence operations, as shown
in the this brief’s case studies.

B g, BEBRFSIAE, “BSIRS, BSEBFRSIVAZE, it gtk QR RIE %
U 752 ) >, dhAE N IR FEATE Hh e NRBUFT, 215t Mar. 2018; Joske, op. cit.

SRR D1, T RS A YRR, r P T [ A

PRI AL

461bid.

AT<Hr EHT AL A A

BT AR SR R AR AR v A A4 5, FRIEBTEIN, 10th Oct. 2019; “J¢ 3441 About Us”,
FeE R “Qui sommes-nous?”, RPN ST AL, “TEiLHSC iR, At N RAEHNEI 91 22 PE LA
KAETE; “About Eur-Asia-Forum”, EurAsia-Forum; “Z5 i t BAE L GLC A A 70, ESSRAFS VAR,
13th Oct. 2019; “2f it FAE AL UENCIATE A R T TT 8, AL A A SIRIT, 14th Oct. 2019.

10


https://archive.vn/BBeY5
https://archive.ph/VIpem
https://archive.ph/Re0AX
https://archive.ph/LZqNu
https://archive.ph/LZqNu
https://archive.ph/NvOXS
https://archive.vn/JDoy1
https://archive.vn/yG2ml
https://archive.vn/GXu70
https://archive.vn/APxL4
https://archive.vn/sdfzJ
https://archive.vn/oDKDl
https://archive.vn/xwXVp

CNS’s network in Europe V%@

3 Dominating the Chinese-language media space: CNS’s
network in Europe

CNS’s global network comprises more than 90 nodes in Europe. These nodes, while
ostensibly independent, are guided or controlled by this UFWD unit, and engage in
propaganda — “guiding public opinion” among the Chinese diaspora and “struggling
for discourse power” in wider European societies. Moreover, the nodes and clusters of
united front groups that surround them also assist PRC influence organs in coopting
local elites and manipulating the media landscape, much in the spirit of hybrid and
information warfare. In fact, not unlike CNS itself, they combine propaganda and
united front work, which underscores the symbiotic relationship between these two
types of influence activity. Despite the robustness of this network, the intensity of its
operations, and the level of involvement of the now well-known UFWD (including its
covert ownership of the largest European node), it has so far been largely ignored by
European scholars, media, and EU and national agencies.

The three CNS nodes presented in the case studies that follow establish these charac-
teristics of the CCP united front system’s propaganda operations in Europe.

In France (section 3.1), Nouvelles d’Europe, a diversified media group covertly owned
by the UFWD, acts as CNS’s main node in Europe, overseeing united front propa-
ganda work across the continent. The Prague Chinese Times (section 3.2) constitutes
a textbook example of a propaganda outlet embedded in a united-front cluster that
engages with high-level local politics, including the last two Czech presidents. The
Times’ director’s admission that the organisation has to be financed from his business
ventures and that it subscribes to CCP policies suggests that other CNS nodes might
also be driven by political rather than commercial interests. The CNS network’s cross-
national disinformation capabilities against prominent political targets have been dis-
played by its Swiss node, the Zurich-based EurAsia Info (section 3.3).

These nodes are not exceptional: similar goals, links and modi operandi are evidenced
in other parts of CNS’s European network.

The Rome-based Cina in Italia (1t 52 H[F) is a Chinese-Italian bilingual news out-
let, originally a printed monthly magazine, that claims to be read by Italian busi-
nesspeople and distributed in, e.g., VIP airport lounges and embassies.*’ In 2011 Cina
in Italia was subsumed under the CNS publication China News Weekly (H [ 3 [&]
J&F), and thus officially became part of the core CNS network. Unlike most other
nodes, the magazine also employs non-Chinese Italian staff, which helps it break the
language and cultural barriers and making the outlet’s declared goal of obtaining “dis-
course power within Italian society” more attainable.”’

In addition to the links to the CCP united front and propaganda bureaucracies typical
of CNS nodes, the Madrid-based Ouhua News (BX#E4[%) established a strategic part-
nership with EFE, the Spanish state news agency, in 2016.”" A year later, Ouhua medi-
ated a meeting between the agency and PRC propaganda organs, as well as CNS. Since
EFE’s content is republished by Spanish-language media across the globe, cooperation
with these entities can spread CCP narratives among global audiences.’*

Tirous & Sevéikova, op. cit.
307hid.
S1bid.
2Ibid.

11



CNS’s network in Europe %@

3.1 France: A covertly UFWD-owned media network expanding in
Europe

Nouvelles d’Europe (BRI $i%), the trading name of Guang Hua Cultures et Média
IR EEE ), is the largest Overseas Chinese media network in Europe. Covertly
controlled by the UFWD and partnered to the propaganda system, Nouvelles d’Europe
uses multiple print and online channels in France and a network of branches through-
out the continent to spread CCP propaganda shaping China’s image among Chinese-
language audiences.

3.1.1 Nouvelles d’Europe: A media outlet run by a propaganda worker

Nouvelles d’Europe was established in 1983 in Paris, followed by Guang Hua the next
year, with Yang Yongju (Ju Séguin) in charge of both.”

In 2007, Zhang Xiaobei 7% U1 replaced Yang Yongju as head of Guang Hua.”* Prior
to joining Guang Hua, Zhang had spent 10 years working for the state-owned news-
paper China Daily, ultimately controlled by the Propaganda Department.’> According
to its website, Guang Hua — apart from Paris — operates from offices in Beijing, Mad-
rid, Rome, London, Frankfurt, and Vienna, and has liaison points in Brussels, Oslo
and eight locations in Central and Eastern Europe.’® Information in the French com-
pany registry states that Guang Hua’s purpose is to publish and distribute daily news
in Chinese language in France, a magazine focusing on China, and to support the
Chinese diaspora in various areas, including commerce, finance, and real estate.’’
These services focus on establishing connections to the PRC through events target-
ing members of Chinese diaspora, from children and young students to adults. Such
practical information and assistance then expose even those uninterested in politics
to CCP propaganda.

3.1.2 Serving CNS and the united front system

Guang Hua is part of a European network linked to CCP united front organs and, in
fact, owned by a UFWD front. According to the company’s corporate filings, Guang
Hua has been 90%-owned by the Yazhou Wenhua Enterprises (YIS H R A
FAl) since 1992.°° That remained the case as of April 2018.”

As ASPT’s research first revealed, the OCAO established Yazhou Wenhua as a front in
Hong Kong prior to the 1997 handover, and its current shareholders comprise UFWD
and OCAO subsidiaries and individuals identified as OCAO officials.’ In 2011, the

SSSR DA [ SR IR, BRUNER; “Fa i, SRISTRARMNGN  “ GBI B %227 ) BRI A~ &
B2, 15th Jan. 2013; “Guang Hua Cultures et Média”, Societelnfo.

54“Procés-verbal des déliberations de 'assemblée générale extraordinaire du 15 fevrier 20077, Guang Hua,
via Figaro Entreprises, 15th Feb. 2007.

SRS, QA 60 ) skIEDL: Pe 5l HIRTET5™, HALHTE, 30th June 2018; “H1 [ AL
e, mEER.

SO [A] g 5 55 B, BRININTHR.

57“Guang Hua Cultures et Média Company Profile”, D&B Business Directory; “Guang Hua Cultures et
Média”; “Procés-verbal des deliberations de I’assemblée générale extraordinaire du 15 décembre 2003,
Guang Hua, via Figaro Entreprises, 23rd Jan. 2004. The size of the company’s operations can be indicated
by its revenue, which in 2016 totalled over €6m (“Guang Hua Cultures et Média”, Figaro Entreprises).

38“Cession de parts sociales”, Guang Hua, via Figaro Entreprises, 23rd July 1992.
59“1)

roces-verbal des déliberations de I’assemblée générale extraordinaire du 31 mars 2018”, Guang Hua,
via Figaro Entreprises, 18th Apr. 2018.
®Joske et al., op. cit., pp. 22 sq.

12


https://web.archive.org/web/20210729215005/http://www.oushinet.com/resource/other_page/%E6%AC%A7%E6%B4%B2%E6%97%B6%E6%8A%A5%E7%AE%80%E4%BB%8B.pdf
https://archive.ph/hHoFK
https://archive.vn/sH2tH
https://web.archive.org/web/20210729220044/https://actes.ccm2.net/acte/89281790
https://archive.vn/XCU2g
https://archive.vn/zkQPq
https://archive.vn/zkQPq
https://archive.vn/yRKIt
https://archive.vn/HB1HL
https://web.archive.org/web/20210729103008/http://actes.ccm2.net/acte/89281786
https://web.archive.org/web/20210729175434/https://entreprises.lefigaro.fr/guang-hua-cultures-et-media-ghm-94/entreprise-330431081
https://web.archive.org/web/20210729182249/https://actes.ccm2.net/acte/24716305
https://web.archive.org/web/20210729185250/https://actes.ccm2.net/acte/36324663

CNS’s network in Europe o%o

r—

Figure 2: Nouvelles d’Europe chair Zhang Xiaobei (middle) at the PRC consulate in Diisseldorf, 2015. Image
source: FHAE N [RAAN E 1A 28 /R 2 KA.

remaining 10% of Guang Hua’s shares was transferred to Zhang, who is also a Yazhou
Wenhua director.”!

Nouvelles d’Europe often reproduces CNS content showing the PRC in a positive light
or directly praising the party.®” While the media group publishes content covering
key developments in European countries, such as elections in Spain or Covid-19 vac-
cination in Germany, it mainly (re)produces PRC news, so that Overseas Chinese “un-
derstand the affairs of their home regions” in China.®” Furthermore, the media group
is a member of the Global Chinese Media Cooperation Union, a CNS-led association
that participates in the coordination of the global network.*

3.1.3 Cooperation with the propaganda system: State publishers and a Confucius
Classroom

Nouvelles d’Europe’s ties to the CCP propaganda system go beyond the propaganda
background of its director.

In 2009, Guang Hua set up a joint venture — the Paris-based publishing house Edition
Horizon Oriental (%R 77 3 J5 Hi kit #t) — with a provincial propaganda organ. Guang

61“Acte de cession de parts sociales”, Guang Hua, via Figaro Entreprises, 15th Apr. 2011; “J& - Hi {7 7%,
NS 2B R/AF] / Ya Zhou Wen Hua Enterprises, Limited, via Hong Kong Companies Registry,
18th Apr. 2020.

25 B PN= K5 S ME A R REAE A 2 N\ 5 SE A SR IR, T, 20th May 2021; “#3 DA=
K3 SEAESR AT R G N5 3 AR SR AR, FREMFRIM, 20th May 2021; “*#3# DAL= 5 sB PSR AT
[REAEAR AR N 5 3 T SR L 22, BRUMINR, 20th May 2021; “PIZLR AR “&F — HINEERAATE
770 RWAMI RIEIR RN, FRT, 22nd May 2021; “WIZLRRERE “7F — BT B77: RUSH
13 N S, BRININR, 22nd May 2021; “Hi LA ST DO Z iR MER 2 2 2278 DL EASK”, FR
™, 21st May 2021; “Hi LR A RGO 2R WK 2 228 UHEIR R, R EHFFM, 22nd May 2021.

SSVF L EE AN EARHEIRSE 5, HUOSHITTEAR! WIRAZRmtim B, BUR ST — bR, BRI
IR, 20th May 2021; “Hh{E R DXUEAS N BSTEARIE 22 “PUHL A BRI 22 (0, BRINI R, 7th May
2021; “TEE RN HR1Z 4 (GUANG HUA MEDIA SARL) &/, BRINSE Lt ST 5
BLIR.

64<IC 1% 717, On the Global Chinese Media Cooperation Union, see section 2.

13


https://archive.vn/3KLFe
https://web.archive.org/web/20210729175408/http://actes.ccm2.net/acte/89281795
https://www.icris.cr.gov.hk/
https://archive.vn/Gj7lu
https://web.archive.org/web/20210520090609/http://www.chinaqw.com/sqfg/2021/05-20/296534.shtml
https://web.archive.org/web/20210520090609/http://www.chinaqw.com/sqfg/2021/05-20/296534.shtml
https://archive.vn/wWaff
https://archive.vn/wWaff
https://archive.vn/KXJJl
https://archive.vn/KXJJl
https://archive.vn/R1aF2
https://archive.vn/R1aF2
https://archive.vn/Tokeb
https://web.archive.org/web/20210522030710/http://www.chinaqw.com/qwxs/2021/05-22/296702.shtml
https://archive.vn/EHSCt
https://archive.vn/sVSqu
https://archive.vn/p4NfN

CNS’s network in Europe %@

Hua and Zhejiang Publication United Group (/L HIREL & EAERRAF])), a com-
pany owned by the People’s Government of Zhejiang Province.®® Guang Hua owns a
40% stake in the company, and the United Group had owned the remaining 60% un-
til November 2019 when it transferred its shares to one of its subsidiaries.”® Since its
establishment, Horizon Oriental has been chaired by Zhang Xiaobei.”’

Horizon Oriental’s mission is to introduce “Chinese bestsellers” in French to French
readers.”® This should especially include children’s books, novels, travel guides, and
books on China and its culture.”” In 2017, the publishing firm expanded to London to
translate and introduce Chinese books to British society.”” Nouvelles d’Europe further
claims that the Horizon Oriental has been expanding to “the former French and British
colonies in Africa”.”!

A similar operation involving the publication of “Chinese bestsellers” can be found
in Poland. As with Guang Hua, a province-level state-owned publishing group, in
the Polish case from Anhui, acts as the key partner, with an ownership stake in the
foreign publisher. PRC organs then fund the translation and publication of Chinese
books, often containing overt CCP propaganda, which in this way reaches the Polish
public.”

Furthermore, Guang Hua had cooperated with Hanban (%?XJJ‘), the former PRC
organ behind the global network of Confucius Institutes. Hanban, linked to the pro-
paganda and united front systems, was replaced with a new structure in 2020, which,
however, only further consolidated the Confucius Institutes’ links to the propaganda
system.” In 2009, Guang Hua and Hanban established a Confucius Classroom in Paris,
which was later approved as a Chinese testing centre.”*

3.2 Czech Republic: A textbook case of united front-propaganda
symbiosis

The Prague Chinese Times (fi % #2) is the most prominent Chinese-language me-
dia outlet in the Czech Republic. It is owned by individuals deeply embedded within
Czech and pan-European united front structures. The newspaper’s owner and dir-
ector, who concurrently chairs the country’s largest united front group, claims he
finances it himself, which suggests the Times may be a non-commercial enterprise.
Furthermore, the platform promotes his united front endeavours, as well as similar
activities by multiple key local diaspora organisations. Thus, not unlike CNS itself,

O5“frf0a”; “H Lt iR IDE & SR AT PR A 17, RE 2, 28th July 2021; Ahcjnmg Publishing Uniud Group
WL REE 5 521417, Global Century Press Hfﬁﬁfﬂﬁﬁ)ﬂi “FAWkAE. RUREIRMRN “He OB 2%
B

6“Proces-verbal des déliberations de I'assemblée génemle extraordinaire du 28 nm embre 2019, Edition
Horizon Oriental, via Figaro Entreprises, 28th Jan. 2020; “Hi/ Tt (& 5577 A [ |7, {£# A, 28th July
2021.

67“Edition Horizon Oriental”, Societe.com.

68“Histoire illustrée de la peinture chinoise ~Edition Horizon Oriental”, chine-info.com, 19th Feb. 2021.

$°Tbid.

T A1 7 S S AR,

"bid.

"?Lukasz Sarek, “Money, greed and propaganda: A Chinese publishing house in Poland and its local
partners.”, Mapping China’s footprint in the world III, 13th Oct. 2020; idem, per litteras, May 2021.

Filip Jirous & Jichang Lulu, “The CCP International Liaison Department’s operations in the Czech
Republic”, Sinopsis, forthcoming.

T4 E RN R EEF] (GUANG HUA MEDIA SARL) f&41”; “Ecole chinoise et Classe Confucius?,
Les amis de Nouvelles d’Europe; “Tests et Concours”, Les amis de Nouvelles d’Europe.

14


https://web.archive.org/web/20210729185250/https://actes.ccm2.net/acte/36324663
https://archive.ph/N8Gvp
https://archive.vn/3yjv0
https://archive.vn/3yjv0
https://web.archive.org/web/20210729230748/https://actes.ccm2.net/acte/36220563
https://archive.ph/L0PLA
https://archive.ph/Lv3G8
https://archive.vn/l9GS2
https://sinopsis.cz/mapping-chinas-footprint-in-the-world-iii/
https://sinopsis.cz/mapping-chinas-footprint-in-the-world-iii/
https://archive.vn/72eBY
https://archive.vn/ANx3p

CNS’s network in Europe 0%0

the paper serves as a propaganda unit of the local united front network. Its director
has echoed party vocabulary on the “guidance of public opinion” as the outlet’s long-
term policy.

The Prague Chinese Times is a textbook example of an ostensibly independent dia-
spora media outlet with close ties to PRC influence organs from the united front and
propaganda systems. Its owner and his network actively participate in political work
and even engage the Czech political elite. The whole cluster of entities surrounding
the Times seeks to position itself as the organic representation of the local Chinese
diaspora, and as a mediator of interactions between PRC officials, the diaspora and the
wider Czech society. Through his ownership of a dominant media outlet, the director
boosts his own profile by regular positive coverage of his ventures and partners. The
political and propaganda aspects thus reinforce each other symbiotically, creating a
united front-propaganda perpetuum mobile.

3.2.1 The Prague Chinese Times: A propaganda outlet at the heart of a coopted
diaspora cluster

The Prague Chinese Times is at the centre of a united front cluster in the Czech Repub-
lic. According to its official website, it was established in 2010 and is a collaborative
project of entities including the Czech China Association for the Promotion of Peace-
ful Reunification (f# %o [EFIF5 — 23 <S), nominally the top united front group
in the country.”” Zhou Lingjian J& R &, the paper’s director and the sole shareholder
of the company behind it, concurrently presides over the Czech Qingtian Hometown
Association (f 5& F H[F] £ %), the largest united front group in the Czech Repub-
lic.”® The paper shares a villa with a Chinese language school and several united front
groups.”’

According to an interview by a CNS publication, at some point Zhou “took over the
responsibility for all operational costs” of the Times.”® While he claims to finance the
outlet to keep himself informed, he has also stated that the newspaper has “always
maintained the correct guidance of public opinion”, standard party-speak for keeping
media content in line with party policy, showcasing the political nature of the media
organisation.’”” This suggests that the newspaper may be a non-commercial enterprise,
needing capital injections to continue operating.

BT IRA, FAPLAFHTR. On the global network of reunification associations see John Dotson, “The
United Front Work Department Goes Global: The Worldwide Expansion of the Council for the Promotion
of the Peaceful Reunification of China”, China Brief 19.9 (9th May 2019). For more on the Czech case, see
Filip Jirous, “The Chinese United Front in the Czech Republic: Methods, goals and organizational structure”,
MA thesis, Charles University, 2020, pp. 59 sqq.

TOFE VI A s RIS LA, AT, via TR, 25th Sept. 2018; “r1 [Elf7 ) AL 41177
[A] ARSI ) ~, ARS8, 19th Aug. 2017; “Prague Chinese Times”, Databaze periodického tisku
pro veiejnost; “Vypis z obchodniho rejsttiku: CVA administrative center s.r.o., C 90231 vedena u Méstského
soudu v Praze”, Vefejny rejstfik a sbirka listin, 6th June 2021.

"7Filip Jirous, “The Role of Coopted Diaspora Groups in Czech and European United Front Work”, China
Brief 20.16 (16th Sept. 2020); idem, “The Chinese United Front in the Czech Republic”, p. 177.

PRV A R MDERE LRSI, R TIAT, haas.

TOKE v JE R MPERE TEITEMEA A < EHTE SR ) K(ARhiAg k) ». On the “guidance”

W EL

concept, see David Bandurski, “Guidance of Public Opinion (- 57)”, China Media Project, 5th Nov. 2013.

15


https://archive.ph/47rJ5
https://archive.ph/3sipJ
https://archive.ph/3sipJ
https://archive.ph/3sipJ
https://web.archive.org/web/20210521192143/https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/122925/120371731.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://archive.vn/A2SYn
https://archive.fo/czAW4
https://archive.fo/czAW4
https://archive.ph/tMEOd
https://archive.ph/gFgxb
https://archive.ph/gFgxb
https://archive.ph/FXIIA
https://archive.ph/PcQEO
https://archive.ph/GsQX1

CNS’s network in Europe %@

3.2.2 Friends in high united front places

The Prague Chinese Times has a content-sharing agreement with CNS and is a member
of the CNS-led Global Chinese Media Cooperation Union.?’ It often participates in
the CNS network’s events: in 2018, it hosted the annual forum of the Association of
Overseas Chinese Media in Europe (MU S AL I H32), initiated by the French news
group Nouvelles d’Europe (see section 3.1).%' The Times has additionally participated
in numerous events organised directly by CNS, local governments in the PRC, and by
OCAO, the Overseas Chinese affairs agency later absorbed by the UFWD.**

Through its director and his organisations, the newspaper is linked to several local and
provincial-level united front organs. During the 2020 Covid-19 pandemic, the Qing-
tian and Zhejiang UFWD and branches of All-China Federation of Returned Overseas
Chinese (ACFROC, H 42 [F I [E 47 EL & ), the primary united front body tar-
geting Overseas Chinese, tasked Zhou and his group with distributing masks and
other supplies to ethnic Chinese living in the Czech Republic and Italy.** Zhou and
his cluster regularly participate in propaganda events organised by the local embassy
or the reunification association, on which the Times then reports.** In 2021, Zhou and
the Qingtian association’s honorary chair Chen Naike [/ /5%, a National People’s
Congress delegate and deputy chair of the Zhejiang province equivalent of ACFROC,
were appointed as two of the 100 Qingtian “double-recruitment, double-attraction
ambassadors” OWHA M 5| K f#) by the Qingtian UFWD, meaning they should work
to attract money and talent to their hometown.®” The cluster thus participates in the
CCP’s controversial talent recruitment efforts, in which PRC local party-state organs
and united front groups abroad play a major role.*®

The newspaper’s cluster is additionally involved in a pan-European united front net-
work, which maintains contacts with PRC united front organs and European politi-
cians. Zhou chairs the Brussels-based European Chinese Youth Federation (M4 F
@/\%EE?%/EI\E'\%\), a trans-national united front body with links to central united
front organs as well as politicians in the Benelux and the European Parliament.®” The
federation’s first chair, Fu Xuhai {&/IlH#, who remains an active member of the group,
has been a specially invited member (i.e., a non-voting guest) of the Zhejiang People’s
Political Consultative Conference, executive deputy chair of the Zhejiang branch of
ACFROC’s youth organisation, and was appointed a Qingtian “overseas propaganda

and culture ambassador” (EFAMNEAE AL KAF) in 2019.5°

2R PRATTs BB

ST D2 5 1 = R fﬁJ‘f’W%ﬁ e IRNSESCAR R =, 17th Aug. 2018

82 F ] g 1) 57 ﬂzLI_I Vil ¢ fh%%é”ﬂh

83Jirous, op. cit., p. 84.

$41bid., p. 84.

8575 HH IS 15 45 A7 K0 5 [ R U Bh A3 I ARAE A 2 R B 7, FEAEIE I 512.24 (8th Apr. 2021),
p.11. A French Qingtian united front leader stated he would use this platform for propagating Qingtian’s
policies and projects in order to “make more people understand Qingtian” (““ X471 A 5 | 42 BREE T pl iz !
100 477 MR ARG OC4E THAm S 155, 1A 518 >, HEHAFR, via 7 HE AN RBUM, 30th Mar. 2021).

8 Alex Joske, “Hunting the phoenix: The Chinese Communist Party’s global search for technology and
talent”, ASPI Policy Brief 37 (2020).

87]ir0u§, “The Role of Coopted Diaspora Groups...”

WG, WHLA A EGFIRE 22, 220d Nov. 2016; “#E ) | 02 BT AR HIG (752 22 B4

LL 67, 7 FI, 28¢h Jan. 2019; “H10T #4175 5 4RI 22 Hﬂ LRIV RIESKS ) SR s

U.l(ﬁ‘/f BB SO KA (NI KON AR N RS S 2\2 /\”, H M, 5th May 2019. For more on
the consultative conference and its role in international influence operations, see Peter Mattis, “The Center
of Chinese Influence: the Chinese People’s Political Consultative Conference”, Insidious Power: How China
Undermines Global Democracy, ed. by Hsu Szu-chien & J. Michael Cole, Camphor Press, 2020.

16


http://www.ouhuamedia.com/information/200.jhtml
https://archive.ph/mQkeu
https://archive.ph/mQkeu
https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ad-aspi/2020-10/Hunting%20the%20phoenix_v2.pdf
https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ad-aspi/2020-10/Hunting%20the%20phoenix_v2.pdf
https://archive.vn/nvTvC
https://archive.ph/RpkzF
https://archive.ph/RpkzF
https://archive.ph/wQPp9
https://archive.vn/Mo5ki
https://camphorpress.com/books/insidious-power/
https://camphorpress.com/books/insidious-power/

CNS’s network in Europe %O

Figure 3: Prague Chinese Times owner Zhou Lingjian (blue suit, behind the president) as a member of Czech
President Milo§ Zeman’s April 2019 business delegation to the PRC. Image source: Czech-China Centre.

3.2.3 Partnering up with PRC propaganda organisations

The paper has ties to the propaganda system as well. It cooperates with the Xinmin
Evening News (#TE##?) and the Tonight News Paper (5 Hiifft), state-owned media
outlets under the Shanghai and Tianjin party committees respectively.®’ In 2017, the
Prague Chinese Times leadership hosted a delegation from the All-China Journalists
Association (ACJA, 44 [E#7 8 T{E#& PH<3), a mass organisation linked to the

propaganda system.”

3.2.4 'The Times and Czech presidents

The Prague Chinese Times united front cluster has also engaged Czech politicians go-
ing as high as the last two presidents. Zhou, the director of the newspaper, claims to
have been friends with the former president Vaclav Klaus, who has frequented Zhou’s
restaurant in Prague since 2002, and joined the current president Milo§ Zeman’s del-
egation to China in 2019.”!

In recent years, the group has helped organise high-profile Chinese New Year celebra-
tions attended by Czech senators, ministers and other prominent politicians.’”

3.2.5 Avoiding public scrutiny

In 2020, Zhou’s cluster and the newspaper received an unprecedented level of atten-
tion from Czech mainstream media, which revealed further links to PRC organs and
a PRC state-owned company. These interactions also showed the cluster’s preference
for avoiding public scrutiny of their political links.

8T TFIRATy L, < BIHR A g FTIEE ST AL, N, 13th May 2014; “ FiHR IV EE AT,
EE, 26thJune 2021; ““ i, FREHR P, via AR, 28th Aug. 2012; 3L, “MLUHFE | L
FEREOCE A EE . IR HIIR 60 1, ST, 11th Apr. 2019; “RKEFRME L, BE
7%, 19th June 2021.

0<rh[E R SRR I ] (TSR ~

Jirous, op. cit.

921dem, “The Chinese United Front in the Czech Republic”, pp. 82 sq.; Jan Rychetsky, “Nefotit Kubera!
Sakra, pro¢? Oslava ¢inského nového roku. Zpovidali jsme Filipa i Zahradila.”, Parlamentni listy, 18th Jan.
2020.

17


https://archive.ph/DnULJ
https://archive.ph/lIJVG
https://archive.ph/nXyOW
https://archive.ph/9Rrkp
https://archive.ph/l7qVI
https://archive.ph/l7qVI
https://archive.ph/Kpnf1
http://web.archive.org/web/20200526200838/https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Nefotit-Kubera-Sakra-proc-Oslava-cinskeho-noveho-roku-Zpovidali-jsme-Filipa-i-Zahradila-610395
http://web.archive.org/web/20200526200838/https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Nefotit-Kubera-Sakra-proc-Oslava-cinskeho-noveho-roku-Zpovidali-jsme-Filipa-i-Zahradila-610395

CNS’s network in Europe %@

In March, Czech police raided Zhou’s export-import warehouse after a Czech com-
pany attempted to use it to sell medical supplies to local hospitals at several times
the regular price during a state of emergency declared due to the pandemic.”® The po-
lice also confiscated several boxes of medical supplies intended for Italian Overseas
Chinese, as part of a pan-European operation led by Qingtian united front organs,
to which Zhou contributed his company’s transportation capabilities.” The police
and government apologised for mistakenly confiscating the Italy-bound goods from
Zhou, who posed as an unaffiliated businessman, and sent new medical supplies to the
Italian government. The subsequent police investigation found no violation of Czech
law, and the Ministry of the Interior decided to cover the Czech company’s losses.
The reimbursement totalled over 8600% of the protective gear’s original cost and was
not paid to the company’s official representative, but to Russian oligarch-linked law-
yers.”

Later that year, the Times attracted the attention of a mainstream Czech newspaper
as the Chinese outlet exclusively reported on an exchange between PRC organs and
Czech communists.” Journalists from the Czech paper tried to interview Times staff
to obtain more information about the exchange, but only received a vague answer
and then the Chinese paper deleted the article describing the gift exchange from their
website.”’

3.3 Switzerland: A cross-national disinformation campaign on be-
half of the CCP

In a rare case of a CCP disinformation campaign, in late 2020 a Swiss CNS node
attempted to smear the Czech Senate Speaker in Czech media, claiming he had re-
ceived a substantial bribe for a recent visit to Taiwan from the island nation’s offi-
cials. When that failed, the CCP propaganda apparatus turned the story at Chinese-
language speakers. The operation shows the PRC-friendly propaganda organisations’
cross-national mobilisation capabilities, and perhaps heralds a turn towards Russian
government-style disinformation campaigns. The CNS node behind the campaign has
united front and propaganda links and claims to do “media diplomacy work”, and
wants to serve as a “messenger between China and Europe” and transmit “good con-
tent on China to local mainstream society”. It was perhaps in this spirit that they ran
the smear campaign.

3.3.1 EurAsia Info

The Switzerland-based Chinese-English language online news site and newspaper
EurAsia Info (RRIE#?) covers Swiss-China and European news. It was established

93Lukas Valasek, “Confiscated face masks imported by an influential Chinese representative in Czechia”,
Aktualné.cz, 26th Mar. 2020.

94Tbid.

%Lukas Valasek & Adéla Jelinkova, “Za zabavené rousky Hamacek vyplatil 26 milionti advokatiim
blizkym ruskym oligarchtim”, Aktualné.cz, 25th Mar. 2021.

%Lukas Prchal & Michal Tomes, “Rousky z Ciny prevzal Filip od spolecnosti, ktera chee stavét Dukovany.
Ctvrtinu zasilky zaplatil piitel kmotra Mrazka”, Denik N (23rd Oct. 2020). The Times wrote about ILD and
state-owned China General Nuclear Power Group (CGN, H'[E #% £ [F]) donating medical supplies to
Czech hospitals, and municipalities around the nuclear power plant Dukovany, where CGN wanted to
participate in a government tender for expanding the plant. The gift was to be distributed by the leadership
of the Czech Communist Party (Komunisticka strana Cech a Moravy), a key partner of the CCP in the
Czech Republic.

*7Ibid.

18


https://archive.ph/leoq5
https://archive.ph/vG6w4
https://archive.ph/vG6w4
https://denikn.cz/475802/rousky-z-ciny-prevzal-filip-od-spolecnosti-ktera-chce-stavet-dukovany-ctvrtinu-zasilky-zaplatil-pritel-kmotra-mrazka/
https://denikn.cz/475802/rousky-z-ciny-prevzal-filip-od-spolecnosti-ktera-chce-stavet-dukovany-ctvrtinu-zasilky-zaplatil-pritel-kmotra-mrazka/

CNS’s network in Europe %O

Figure 4: EurAsia Info director Zhu Ailian at the 2019 CNS-organised Forum on Global Chinese Language
Media. Source: H [EI[E][4].

in 2012 by Zhu Ailian %k % %, who serves as the paper’s director.”® Since 2015 it
has been owned by the company EurAsia Info GmbH.”’ The organisation’s other two
main representatives are its chairman Michael Winkler and executive assistant Robert
J. Mojzes, who both work as consultants.'”” In February 2021, Zhu became the com-
pany’s controlling shareholder and sole legal representative, while Winkler remains
a minority shareholder (he had previously been the majority shareholder).'"!

3.3.2 Trans-national united front work

CNS provides EurAsia Info with support in news, information and technology, as con-
firmed by a CNS vice-director while visiting the media organisation in 2018.%* Zhu
has also attended meetings of the CPPCC and the National People’s Congress as a
foreign media reporter, and the 2019 CNS-organised Forum on the Global Chinese
Language Media as EurAsia’s representative.'"’

Zhu also actively participates in Swiss and European trans-national united front
groups, like the leaders of CNS affiliates elsewhere.'” She serves as the honorary
and acting chair of the European Jiangxi Hometown Association (KXIH7LPH[H] £ ),
whose Europe-wide membership includes a vice-chair of the Czech reunification as-
sociation (see section 3.2).!%°

98« TR N, BRI Ralph Weber, “Unified message, rhizomatic delivery: A preliminary ana-
lysis of PRC/CCP influence and the united front in Switzerland”, Sinopsis, 18th Dec. 2020, p. 31.
O FF RO, “EurAsia Info GmbH”, Handelsregisteramt des Kantons Ziirich.
100yWeber, op. cit., pp. 31 sq.
101Mutation EurAsia Info GmbH, Winterthur”, Handelsregisteramt des Kantons Ziirich, 15th Feb. 2021;
“EurAsia Info GmbH”.
102Weber, op. cit., p. 32; “HHHTHLHTEIC T A2 55 LIWOTEHE (&), FHEHTM, 19th June 2018; Lukas
Valdsek & Helena Truchl4, “"Ctyfi miliony dolarii pro Vystréila” Cinané se pokouseji ocernit predsedu
Senatu”, Aktualné.cz, 11th Nov. 2020.
193Weber, op. cit., p. 33; “Hi LAFMIAEM 2 DI B ERTINAGH KSR i — 8% &3228,
Hrp G — AR THE; <2 1t RS R O IR R A R,
104Yirous, “The Role of Coopted Diaspora Groups...” For a similar case, see section 3.2.
105Weber, op. cit; “Ff i 5 22 2 W21 % Founding Board Members”, European Jiangxi Chamber of
Commerce BXPNTLPE S 23; Jirous, “The Chinese United Front in the Czech Republic”, pp. 59-63. For
more on the global network of reunification associations, see Dotson, op. cit.

19


https://archive.ph/iFfTX
https://web.archive.org/web/20171225021547/http://www.eurasiainfo.ch/cn-about-us
https://archive.ph/unWs7
https://archive.ph/unWs7
https://archive.ph/TKtK1
https://web.archive.org/web/20210606134309/https://shab.ch/shabforms/servlet/Search?EID=7&DOCID=1005100215
https://web.archive.org/web/20201114172252/http://www.chinaqw.com/hwmt/2018/06-19/193389.shtml
https://archive.ph/FZpVn
https://archive.ph/FZpVn
https://web.archive.org/web/20201018161112/http://www.zytzb.gov.cn/gathwxw/306085.jhtml
https://archive.is/HlEdX

CNS’s network in Europe 0%0

3.3.3 Links to the propaganda system

In addition to its united front links, EurAsia Info also has ties to the propaganda sys-
tem. Zhu is a member of the World Association of Chinese Mass Media (WACMM, H
RAEI KRG REEAA S, an international Chinese media organisation partnered
with the ACJA (see section 3.2).!%

3.3.4 A cross-national disinformation campaign against the Czech Senate speaker

In November 2021, without disclosing their EurAsia Info affiliation, Winkler and Mo-
jzes contacted several Czech media outlets claiming they had proof that the Senate
speaker had received 4 million US dollars for his high-profile visit to Taiwan in Au-
gust that year.'”” The “evidence” mainly consisted of dead links and social-media posts
that shed little light on the accusations’ veracity.'”® At the 2019 forum, Zhu stated that
what the outlet “wants to do the most is to be a messenger between China and Europe,
and pass on China’s good stories and good content to local mainstream society”, and
to do good “media diplomacy work”.'”” Although the smear campaign targeting the
Senate speaker may not be generally considered “good content”, the attempt to reach
out to mainstream European society was in line with this ambition.

Despite the lack of hard evidence to support the accusations against Vystréil, the dis-
information operation still forced him and the Taiwanese authorities to respond and
deny the accusations, and created at least some level of doubt and distrust towards
these democratic institutions.''” Furthermore, PRC media reprinted the original dis-
information without any corrections, and both EurAsia Info and the WACMM accused
both Taiwanese media and the Western actors of false reporting, creating a disinform-
ation echo chamber.!'! In short, while the operation’s results in the Czech Republic
proved underwhelming, the propaganda machine redirected the disinformation oper-
ation at Chinese-language speakers in the PRC and in Taiwan, where it perhaps did
fare better.'!?

106 SRR — i, HH FLH IO ; Weber, op. cit., p. 31; Martin Hala, Filip Jirous & Petra Sevéikova,
“How the C(‘,P Mobilized a Cross-Border Disinformation Campaign Against the Czech Senate Speaker”,
China Brief 21.7 (12th Apr. 2021).

07valasek & Truchla op cit.

108, Ik e H**ffrh RGBS 5, CNA, 12th Nov. 2020.
109K+ ;\IU\\WHHI@ MKARBIE: 2 O I 4 #7, EHTEF, via Sina, 9th Oct.
2019.

10yalasek & Truchla, “Propaganda: Ceska média odhalila uplatky pro Vystréila. Ditkaz opaku Cina
cenzuruje”; “HHL A R E A ER AR BURAE R IOE.

T LA R AR AR R S22 BORSUB RO 1R “HEST IS T 400 FiFTE AP R A

SEETIR, REFTEA, 13th Nov. 2020; “B 75 UL LB “TEIF M HUERIR? », R rhsid,
27th Dec. 2020.

U2H34]a, Jirous & Sevéikova, op. cit.

20


https://web.archive.org/web/20201114211819/http://www.chinesejournalists.org/guanyubenhui/guojizhongwenjizhelianhehuilishimeitiyilan/
https://archive.ph/OQn7y
https://web.archive.org/web/20201112023953/https://www.cna.com.tw/news/firstnews/202011120042.aspx
https://archive.ph/8zvD4
https://archive.ph/IZmC3
https://archive.ph/IZmC3
https://archive.ph/KVU5G

Conclusions %@

4 Conclusions: A robust influence machine

This policy brief has discussed the European and global activities of the China News
Service, an agency at the intersection of united front work and propaganda. CNS’s
network in Europe comprises nodes — media organisations guided or controlled by
CNS. The nodes’ leaders often have united front positions in their country of residence
as well as in the PRC, and are favoured by PRC organs as representatives of their
diaspora communities.

CNS and its network engage in activities analogous to the work of external propa-
ganda organs such as the China Daily and CGTN, which are largely known to general
audiences. As this brief has shown, these activities fit European institutions’ defini-
tions of hybrid and information warfare, which make them at least as concerning as
comparable Russian government operations. The Swiss node’s attempted smear cam-
paign proves the CNS nexus’ capabilities for trans-national disinformation operations
aimed at creating distrust towards democratic institutions. Nevertheless, European
institutions and societies have so far paid little attention to CNS nodes. Such ignor-
ance of PRC influence operations is further underscored by the fact that no European
media or state institutions seem to have noted Nouvelles d’Europe’s ownership by a
UFWD front, despite the size of the media group network and its mention in a high-
profile think-tank report. The French case further shows best how CNS nodes often
combine the provision of practical services to Chinese communities with propaganda,
thus reaching even apolitical audiences.

The case of the Prague Chinese Times can serve as a textbook example of a coopted
diaspora media outlet deeply embedded within local united front structures. While
“guiding public opinion”, i.e., keeping media content in line with party policies, among
the local diaspora, the newspaper’s leadership also engages Czech political elites in-
cluding the current president and his predecessor. Likewise, the Swiss, Spanish and
Italian nodes have been trying to reach out to European mainstream media and polit-
ics. EurAsia Info, the Swiss newspaper, strives to play a “media diplomacy” role, while
Cina in Italia has declared its ambition to gain “discourse power” within Italian soci-

ety.

All nodes presented discussed in this brief are also linked to the propaganda sys-
tem, again revealing their nature, as well as showing the symbiotic links between
united front and propaganda work. Both types of political activities seek to create a
PRC-friendly international environment, producing a distorted reality that favours an
increasingly authoritarian and hostile power.

The funding mechanisms and ownership structures of the Czech, French and Italian
nodes suggest that these media outlets are political, rather than commercial, enter-
prises. The Prague Chinese Times owner’s assertion that he has taken over respons-
ibility for its expenses and Nouvelles d’Europe’s covert ownership by a UFWD front
point to the possibly non-commercial nature of media in CNS’s network.

Given Xi’s consolidation and strengthening of the united front work and propa-
ganda systems, PRC political interference could become an even more serious threat

21



Conclusions o%o

to European societies.'"” A Propaganda Department deputy head recently asserted
that external propaganda operations need to be tailored to specific foreign audiences
rather than continuing the one-size-fits-all approach.''* This new focus, now offi-
cially announced, should primarily target young audiences, and could prove a game-
changer in the effectivity of authoritarian propaganda aimed at European societies.
European institutions should pay special attention to these new tactics of PRC propa-
ganda organs, as well as influence activities described in this brief.

BHEXERDEET=EES

13th Conference of Chinese Media Association in Eurooe

- .

Figure 5: PRC embassy political counsellor Chen Jianjun R % (front row, purple tie) next to Nouvelles
d’Europe chair Zhang Xiaobei (left) and Prague Chinese Times owner Zhou Lingjian (right) at the 13th
Conference of the Chinese Media Association in Europe, organised by the Prague Chinese Times in Prague.
CNS deputy editor-in-chief Zhang Lei 5K % (next to Zhou) represented the agency at the event. Image
source: [F5MH]

U30n the reforms, see, e.g., Joske, “Reorganizing the United Front Work Department”; idem, “The Central
United Front Work Leading Small Group”; Lulu, Jirou§ & Lee, op. cit.
4Bandurski, “Influencers, Activists and Diplomats”.

22


https://archive.ph/csyJK

5 Policy recommendations %@

5 Policy recommendations

In order to tackle the challenges posed by the hybrid and information warfare opera-
tions conducted by CNS, its network, and PRC external propaganda organs:

1.

EU institutions and national governments should establish a scheme requiring
foreign influence agencies to register, and implement it effectively in order
to increase the transparency of actors that could potentially interfere in demo-
cratic processes. Lessons should be drawn from the design and implementation
of the US Foreign Agents Registration Act (FARA) and the Australian Foreign
Influence Transparency Scheme (FITS). If China Daily is on the FARA list, then
CNS should be required to register as a foreign agent as well.

. Communications and media regulatory authorities should proactively screen

media organisations for links to the CNS and other propaganda organs for pos-
sible violations of publishing laws and regulations. They should not wait for
NGOs or think tanks to point to ethical, security and other issues.

European private and public media organisations should avoid serving CCP
propaganda goals and cease all cooperation with the CNS, its nodes, and other
external propaganda organs such as CRI, CGIN or the China Daily. In partic-
ular, EFE, the Spanish state news agency, should sever its ties with the CNS,
Ouhua Media and propaganda organs including the Global Times.

EU institutions and national governments should seek ways to support genu-
ine Chinese diaspora media by providing them with subsidies and technical
support. Such help should be conditional on their lack of links to PRC influence
and propaganda organs.

EU and national agencies should establish a screening mechanism to ensure
that only media organisations without links to the CNS or other influence or-
gans receive EU and government grants or other support. The criteria and pro-
ceedings of the process should be made transparent to all parties and the public.

Publicly-owned and private media in Europe should establish Chinese-language
services to offer news as well as practical information (such as coverage of
visa and commercial policy changes) to Chinese-language speakers. This way,
media adhering to journalistic principles can compete against CCP-controlled
agencies, which endeavour to give authoritarian propaganda a monopoly over
the Chinese-language media space. EU institutions and national governments
should only support these projects after a screening process establishes they
have no links to PRC influence organs, in line with the EU’s declared support
for independent media outlets.

To ensure their effective implementation, these measures should be coordinated
between EU and national government agencies, so as to prevent authoritarian organs
from exploiting local legal loopholes.

23



6 Acknowledgements C/%O

6 Acknowledgements

The authors would like to express their gratitude to Martin Hala, Laura Harth, Jichang
Lulu and another reviewer for helpful comments and to Anna Melicharova and the
Sinopsis team for contributing research to this project. We would furthermore like
to thank Lukasz Sarek for sharing an unpublished manuscript, and to Alex Joske for
guidance during the project’s initial phase.

Sinopsis is a project implemented by the non-profit association AcaMedia z.1., in schol-
arly collaboration with the Department of Sinology at Charles University in Prague.

24


https://sinopsis.cz/en

	Introduction: A global influence machine unnoticed
	United front work and propaganda as hybrid warfare techniques
	CCP propaganda: The struggle for discourse power
	CCP united front work: Coopting the diaspora and local elites

	The China News Service: A symbiotic nexus between united front work and propaganda
	CNS's evolution as a united front propaganda organ
	CNS's global network: Keeping the diaspora close to the party

	Dominating the Chinese-language media space: CNS's network in Europe
	France: A covertly UFWD-owned media network expanding in Europe
	Nouvelles d'Europe: A media outlet run by a propaganda worker
	Serving CNS and the united front system
	Cooperation with the propaganda system: State publishers and a Confucius Classroom

	Czech Republic: A textbook case of united front-propaganda  symbiosis
	The Prague Chinese Times: A propaganda outlet at the heart of a coopted diaspora cluster
	Friends in high united front places
	Partnering up with PRC propaganda organisations
	The Times and Czech presidents
	Avoiding public scrutiny

	Switzerland: A cross-national disinformation campaign on behalf of the CCP
	EurAsia Info
	Trans-national united front work
	Links to the propaganda system
	A cross-national disinformation campaign against the Czech Senate speaker


	Conclusions: A robust influence machine
	Policy recommendations
	Acknowledgements

