Mobilní platební systémy jako zdroj informací pro čínské úřady

Internetový gigant Alibaba pomáhá shromažďovat informace o občanech pro orwellovský systém “společenského kreditu”.

Minulý týden oznámila společnost Ant Financial, dceřiná společnost čínského finančního gigantu Alibaba Group (a-li-pa-pa ťi-tchuan 阿里巴巴集团), že hodlá koupit Moneygram, americkou společnost poskytující transkační služby obdobné PayPalu nebo čínskému AliPay, který také spadá pod Alibabu vlastněného Jackem Ma. Zpráva obletěla světová média.

Pozornost tato investice nebudí jen svým objemem (Ant Financial zaplatí za Moneygram 880 milionů dolarů), ale také možným dopadem na ochranu soukromí po celém světě. Moneygram totiž operuje ve 200 zemích, včetně České republiky; do čínských rukou tak potenciálně může putovat obrovské množství informací dat uživatelů všude po světě.

Že je tato obava reálná, naznačuje nedávná studie kanadské nevládní výzkumné instituce Citizen Lab. Ta popisuje nedostatečné zabezpečení Alipay vůči vnějším útokům ze strany hackerů, ale také vnitřní úniky informací. Konkrétně zmiňuje případ z roku 2014, kdy zaměstnanec společnosti ukradl 20GB dat včetně kontaktních informací a historii nákupů jednotlivých uživatelů; tento balík informací pak prodal konkurenci. Kromě toho ale poskytuje Alipay soukromé informace svých zákazníků vědomě i čínským úřadům. (Podle výroční zprávy Centra informací o čínském internetu uveřejněné na Bloomberg.com je Alipay jednou z pěti nejužívanějších mobilních aplikací v Číně, kde v roce 2016 vzrostl počet uživatelů internetu na 731 milionů).

Sezame, vyklop to!

Ve spolupráci s komunistickou vládou ČLR také Alibaba Group spustila projekt nazvaný Sesame Credit, což je systém bodování čínských občanů podle různých kritérií, včetně loajality vůči Straně. V současnosti je v testovací fázi; plně funkční a hlavně univerzální pro veškeré obyvatelstvo by měl být až v roce 2020. Již současný stav ovšem potěší příznivce dystopického žánru: Sesame Credit je totiž kalkulován na základě vaší aktivity na internetu, jak se odráží na vašem chování v platebních systémech a na síti vůbec, ale také na základě skóre vašich přátel. Tím vás nutí zbavovat se známých, kteří mají skóre nízké, protože nejsou dostatečně solventní, ale třeba také dost „patriotičtí“ či „loajální“. Pravidla zisku a ztrát bodů jsou navíc záměrně nejasná; finální slovo má anonymní algoritmus vyvíjený podle pokynů finanční korporace a stranického aparátu. Jaký bude mít Sesame Credit dopad na život jednotlivce, až bude plně spuštěn, se dozvíme v roce 2020. Jeho současné využití, například při rozhodování soudů, které dlužníkům zakazují nákup zboží označeného za „luxusní“ prostřednictvím všudypřítomné Alipay, ale velký optimismus nevzbuzuje.

Na Sesame Credit navíc kromě Alibaby a čínského internetového vyhledávače Baidu spolupracuje i firma Tencent, která se kromě spravování mobilní aplikace WeChat (wej-sin 微信), jakési sofistikovanější verze WhatsAppu s přístupem k ohromnému množství dat, věnuje i počítačovým hrám. Například od roku 2015 vlastní studio Riot Games známé pro svou nejen v Asii široce oblíbenou MOBA hru League of Legends. Pohled na systém bodování Sesame Credit jako na proměnu lidského života v počítačovou hru nabízí toto krátké video z YouTubového kanálu Extra Credits, který se věnuje online hrám, mimo jiné i těm propagandistickým.

Svoboda či Velký bratr?

Tyto zprávy samozřejmě ve finále vedou k dnes často kladené otázce: zvyšuje internet a užívání kreditních karet či online plateb naši svobodu, nebo jen usnadňuje sledování našeho pohybu a chování? V Číně začíná být odpověď jasná, a ne právě povzbudivá. V našich krajích zatím žijeme v reálu i na síti v podmínkách zaručených práv a svobod, takže odpověď se teprve hledá.

Alipay mezitím již dorazila i do Čech. Vzhledem k váhavosti konkurenčních mobilních platebních systémů jako ApplePay můžeme očekávat její rychlé rozšíření, a to nejen mezi čínskými turisty.