Server Mediar.cz přinesl před několika dny krátce po sobě hned dva články týkající se aktivit Jaromíra Soukupa, podnikatele spojeného obchodními zájmy s čínskou společností CEFC.
První z nich píše o tom, že letos v dubnu se Soukup stal stoprocentním vlastníkem společnosti Media Master, která prodává reklamu v Soukupově TV Barrandov, v jeho časopisech (Týden, Instinkt, Faktor S, Sedmička, MarketingSalesMedia a další), ale také v prostorách České pošty. První podíl v této společnosti koupil už v únoru 2014, krátce poté se ovšem stal jejím jediným jednatelem a přestěhoval ji k ostatním svým společnostem (mediální skupina Empresa Média a největší česká mediální agentura Médea), v nichž menšinové podíly (v první jmenované 49 procent, v druhé 30 procent) prodal čínské společnosti CEFC letos v zimě:
„V další fázi spolupráce bude předmětem jednání prohloubení vzájemné spolupráce, včetně vytvoření společného podniku, respektive holdingové struktury. Beze změny zůstává základní koncept, podle kterého se čínští partneři budou podílet na strategickém směrování společností, zatímco operativní řízení obchodních i mediálních aktivit zůstane Jaromíru Soukupovi,“ prohlásily také obě strany.
(Členkou dozorčích rad v obou společnostech se tehdy stala Marcela Hrdá, viceprezidentka evropské pobočky CEFC. Hrdá má ve svém portfoliu působení ve vedení ČSA (2004-2006), kdy byl šéfem ČSA Jaroslav Tvrdík – dnešní šéf evropského zastoupení CEFC, a na vrcholových pozicích Letiště Praha. S Jaromírem Soukupem spolupracovala od roku 2012; z TV Barrandov, kterou řídila, odešla právě do služeb CEFC. Souběžně pracovala jako poradkyně ministra vnitra Milana Chovance.)
Jaromír Soukup rovněž ohlásil založení knižní divize mediální skupiny Empresa.
„V knižních edicích Mladý svět, Edice Sedmička a Edice Kamarád budou vycházet především knihy z oblasti společnosti, historie a životního stylu. Souběžně pak budeme využívat i obsahové příležitosti jak našich kmenových autorů, tak samozřejmě využijeme i možností, které nám z tohoto pohledu nabízí naše partnerství s investiční skupinou CEFC,“ doplnil Jaromír Soukup.
Čínské akvizice českých mediálních společností probíhají v době, kdy se v Číně utužuje cenzura a dohled nad médii – ta se mají podle sloganu nejnovější Si Ťin-pchingovy kampaně „jmenovat Strana“. ČLR současně dále omezuje prostor pro činnost zahraničních médií v Číně. Přímé zahraniční investice do čínských médií jsou vyloučené. V této i v jiných oblastech panuje zásadní nerovnováha mezi možnostmi čínských investorů v cizině a zahraničních investorů v Číně.