Jak umí hladit čínský samet

Pád Česka do sféry vlivu Čínské lidové republiky se odehrává v situaci, kdy směřování této autoritářské velmoci vzbuzuje obavy v Číně i ve světě.

Velikonoční návštěva generálního tajemníka Komunistické strany Číny Si Ťin-pchinga v Praze je zatím vrcholem vstřícného obratu Česka k čínské vládní garnituře. Prezident Zeman a další čeští aktéři tento vektor obhajují ekonomickými zájmy naší země, z Číny prý „přitečou miliardy.“ Čínské jüany ale zatím tečou pouze do kapes zdejších miliardářů. Náš posun do sféry vlivu autoritářské velmoci se přitom odehrává v situaci, kdy její směřování vzbuzuje obavy doma, tedy v Číně, i ve světě.

Novinář Peter Harchter před rokem v článku v The Sydney Morning Herald označil takzvaný Islámský stát, Rusko a Čínu za fašistické režimy definované autoritářským zřízením, centralizací moci a náboženským fanatismem či militantním nacionalismem, který potlačuje práva jedince. Tato tři hlediska sama o sobě pro definici sice nestačí a pojmy fašismus a nacismus nelze bezvýhradně aplikovat na dnešní kontext, ale v případě Číny není takové srovnání od věci. Pouští se do něj i část čínských intelektuálů, která navíc neváhá Si Ťin-pchinga přirovnat k Hitlerovi, mimo jiné i kvůli stejné výslovnosti slabik příjmení Si a Hitler (čínsky Si-tche-le).

Za Si Ťin-pchingovy vlády čínský režim znatelně přitvrdil v potlačování názorových odpůrců potencionálně schopných ovlivnit širší společnost. Veřejným nepřítelem jsou zejména liberální intelektuálové a novináři, právníci obhajující občanská práva, nevládní organizace, věřící nebo některé menšinové národnosti. Eliminace těchto skupin není ničím novým v nedemokratických státech obecně ani konkrétně v ČLR. V jedné z krátkých glos, které Si Ťin-pching pod pseudonymem publikoval v roce 2006 v novinách ještě jako stranický tajemník provincie Če-ťiang, přirovnává „nestálé elementy“ (pu-wen-ting jin-su) ke chronické nemoci ohrožující vznik „harmonické společnosti“ (che-sie še-chuej). A takové živly je samozřejmě třeba vymýtit.

Potírání vnitřního nepřítele

Proti „společenským neduhům“ neváhá strana použít nelegální i vyloženě teroristické metody. Spisovatel a disident Jü Ťie, který loni v srpnu nazval stávající čínský režim „fašismem s čínskými rysy,“ se stal terčem fyzického napadání už v roce 2010. Agenti tajné policie ho unesli, svlékli do naha, pálili cigaretami a zmlátili tak, že musel být dlouhodobě ošetřován v nemocnici. Státní bezpečnost mu vyhrožovala, že ho může kdykoli pohřbít zaživa a nikdo se o tom nikdy nedozví; stejně zastrašovala i další disidenty. Výraz „pohřbít zaživa“ (chuo-maj) se stal jedním z hitů černého humoru a žargonu čínské blogosféry, jímž Číňané satirizují umělou „ofičínštinu“ a obcházejí internetovou cenzuru.

Pohřbívání nepohodlných intelektuálů zaživa má v Číně tradici od dob Prvního císaře dynastie Čchin (220 – 210 př. Kr.), který se takto zbavil více než čtyř stovek konfuciánských učenců. Historicky není tato událost plně doložena, jisté však je, že První císař proslul vytvořením zrůdně efektivního centralizovaného státu, který pozdějším autokratům sloužil jako model totalitní vlády. Čchinské právo a soudní systém nesloužily k určení viny či neviny obžalovaného, ale jako nástroj státu k prosazení jeho potřeb, tedy uspořádání podobnému dnešní čínské „socialistické zákonnosti“ (še-chuej ču-i fa-č´). První císař byl vzorem pro Mao Ce-tunga, který se mu jako málokterá postava v čínských dějinách vyrovnal v megalomanství a bezohlednosti. Maův odkaz je v reformní Číně čím dál cennějším artiklem a legitimizačním symbolem vládnoucí garnitury, k němuž se ostentativně hlásí i Si.

Podobně jako za starověku a za Maa, drakonické tresty udílené za Siovy vlády odpůrcům režimu mají za cíl odstrašovat další nespokojence. Šokující byl doživotní rozsudek ze září 2014 pro ujgurského profesora Ilhama Tochtiho za psaní článků o rodném Sin‑ťiangu. Pobuřující je i případ dalšího aktivisty ze Sin-ťiangu Čang Chaj-tchaa, původem z východočínské provincie Che‑nan. V Sin-ťiangu se uchytil v 90. letech poté, co ztratil práci ve státním podniku. Během dovolené v rodném Che-nanu v dubnu 2009 byl unesen tajnou policií zpět do Sin-ťiangu a měsíc zadržován v nelegální vazbě. Když se po propuštění nedomohl nápravy, začal být aktivní v nevládních organizacích, psát články a komunikovat se zahraničními médii. Po celých pět let byl policií sledován, obtěžován a průběžně zadržován, naposledy loni v červnu. Letos v lednu byl odsouzen na 19 let za podněcování k podvracení státní moci a za předávání „tajných“ informací do zahraničí. Na tři roky byl v únoru odsouzen i Tibeťan Druklo za informování o situaci v Tibetu na svém blogu a sociálních sítích.

Únosy a nelegální zadržování odpůrců režimu jsou za Si Ťin-pchinga čím dál běžnější. Často míří často i na etnické Číňany s cizím občanstvím. Během posledního půl roku se „ztratilo“ pět hongkongských nakladatelů a knihkupců, kteří vydávají a prodávají kritické knihy o politice v pevninské Číně. Jeden z nich, švédský občan, byl během dovolené v Thajsku naposledy viděn, jak odchází z hotelu v doprovodu několika „přátel.“ Zakrátko se objevil v Číně a ve státní televizi se „doznal“ k prodeji zakázaných knih v Číně, přičemž tvrdil, že do Číny odešel dobrovolně. Další tři zmizeli v provincii Kuang‑tung a poslední, občan Velké Británie, se ztratil přímo v Hong Kongu. I tito čtyři nezvěstní za pár týdnů odříkávali v Číně absurdní doznání.

Návrat veřejných sebekritik

Televizní doznání hříšníků, kteří jsou z právního hlediska často nelegálně zadržováni bez formálního obvinění, jsou vlastně inovací veřejné sebekritiky, psychologické nátlakové metody kombinující vyhrožování, vydírání, ideologickou převýchovu, veřejné ponížení, davovou manipulaci, lynčování i exemplární výstrahu. Hojně se inscenovaly za maoismu v 50. až 70. letech; za Si Ťin-pchinga byly rehabilitovány. Od roku 2013 jich státní televize odvysílala přes patnáct.

Velká postava čínské žurnalistiky, novinářka Kao Jü, která byla od masakru na náměstí Tchien-an-men v červnu 1989 uvězněna hned několikrát a nikdy se přitom k ničemu nepřiznala, přednesla doznání ve státní televizi krátce po svém zadržení v květnu 2014. Několik hodin po jejím druhém veřejném doznání v odvolacím řízení v listopadu 2015 jí byl zmírněn trest a byla ze zdravotních důvodů převedena do domácího vězení. Režim propustil těžce nemocnou sedmdesátiletou ženu až poté, co ji donutil k veřejnému přiznání viny z vykonstruovaného politického zločinu. Televizní zpověď během nelegální vazby musel letos v lednu v televizi přednést i Švéd Peter Dahlin z nevládní organizace vyškolující dobrovolné asistenty pro kliniky právní pomoci.

Medializovaná doznání jsou v dnešní době natolik nepatřičná, že vyvolala i negativní ohlas zevnitř systému. Nedávno je kritizoval například místopředseda státní advokátní komory Ču Čeng-fu. Existenci silné vnitrostranické opozice vůči Si Ťin-pchingovu stylu práce naznačuje i mohutná ideologická kampaň za posílení jednoty strany, která v KS Číny od Siho nástupu probíhá. Schizma v nejvyšším vedení bylo patrné i při nedávném zasedání Všečínského shromáždění lidových zástupců a Čínského lidového politického poradního shromáždění.

Fungování státní byrokracie ohrožuje i Siovo protikorupční tažení, které je spíše masovou vnitrostranickou čistkou stalinistického střihu. Kampaň je mířena hlavně proti politickým protivníkům z šanghajské frakce, jejímž patronem je předminulý generální tajemník Ťiang Ce-min. „Protikorupční“ vyšetřování iniciuje a vede nikoliv policie, ale stranická disciplinární komise podle nejasných pravidel. Předání „obviněného“ státnímu soudu a vynesení předem rozhodnutého rozsudku probíhá až jako poslední a jediné veřejné jednání zrežírovaného divadla.

Siova „protikorupční“ kampaň nepřinesla očištění politiky a posun k právnímu státu, nýbrž naopak posílení moci zákulisních stranických uskupení a klik. Různě potrestáno bylo v kampani už na 200 000 funkcionářů. Podle Min-sin Pcheje z Claremont McKenna College jsou nejvyšší patra úředního aparátu poprvé od Maovy vlády paralyzována atmosférou strachu. Obavy vzbuzuje i pokles ekonomického růstu, protože blahobyt je pro stranu od 80. let nejdůležitějším argumentem při obhajobě svého mocenského monopolu.

Padesátníkáři útočí

Sebekritika není jediným způsobem veřejného ponížení odpůrců režimu. Strana se opírá o různé příležitostné přisluhovače, například členy tzv. strany padesáti haléřů (wu-mao-tang), rozuměj internetové komentátory odměňované za každý správný příspěvek padesáti čínskými centy (v přepočtu asi 1,50 Kč). Využívány jsou i nejrůznější nátlakové metody a očerňovací kampaně.

Cang Si-chung odešla po masakru na náměstí Tchien-an-men roku 1989 do Kanady a jako novinářka s pseudonymem Šeng Süe získala za články o lidských právech několik ocenění. Dotaz na její osobu v čínském vyhledávači však najde pouze bulvární články o jejích smyšlených sexuálních excesech, prostituci či zpronevěře financí určených pro disidenty. „Na různých webových stránkách visí přes 150 takovýchto pomlouvačných článků. Můj manžel a já jsme o nich informováni e-mailovými oběžníky, jejichž příjem nelze odhlásit, takže jsme nuceni je číst,“ říká Šeng Süe v nedávné zprávě Výboru na ochranu novinářů (CPJ). V čínštině se také dají najít inzeráty nabízející její eskortní služby nebo fotografie čínského demonstranta s transparentem, který říká, že Šeng Süe je komunistická špionka.

Podobně je inzultován i Wen Jün-čchao, novinář a aktivista žijící v New Yorku. Tweety z falešného twitterového účtu založeného pod jménem jeho čtrnáctiletého syna obviňují Wen Jün-čchaa ze špionáže pro čínskou vládu. Za den obdržel až 200 anonymních telefonátů, kyberútoky paralyzovaly jeho IP adresu, stal se obětí phishingu, hackingu, zveřejnění soukromých informací, zfalšovaných obscénních fotek, nebo pomlouvačných tweetů při frekvenci až deseti tisíc denně. Objevily se dokonce články osočující jeho manželku ze zneužívání jejich desetiletého syna.

Sametový kyberleninismus

V ČLR se zatím nepotvrdil předpoklad, že internet a jiné technické vymoženosti přinesou politickou liberalizaci. Strana je naopak používá jako účinný nástroj propagandy a kontroly. Anne-Marie Brady z University of Canterbury na Novém Zélandu ve svém výzkumu čínské propagandy a „řízení myšlení“ (s´-siang kuan-li) konstatuje, že čínský režim dnes nevládne ani tak železnou pěstí, jak spíše sametovou pěstí v sametových rukavičkách, neboť dokáže právě díky IT často s chirurgickou přesností zarazit subverzivní procesy už v zárodku.

Rogier Creemers z University of Oxford výstižně označuje dnešní čínský systém jako kyberleninismus. Režim štědře investuje do „informatizace“ (sin-si-chua), tedy rozvoje IT a jejich využití pro tzv. „politickou bezpečnost.“ Zcela vážně plánuje vytvořit tzv. integrované informační prostředí, kdy bude moci z telefonátů, emailů, sociálních sítí, chatů, messengerů, prohlížečů, vyhledávačů, nákupních serverů, rezervačních systémů, internetového bankovnictví a dalších platforem sledovat nebo dokonce předvídat chování občanů. Díky provázání mocenských a ekonomických elit strana navíc může počítat se spoluprací největších e-magnátů. Příkladem je veleúspěšný server Alibaba, jehož zakladatel Jack Ma nijak nezakrývá propojení svého impéria s vládnoucí oligarchií. Srovnání čínského režimu s old-school dystopiemi My od Jevgenije Zamjatina nebo 1984 od George Orwella je sice stále na místě, dnešní možnosti však začínají připomínat spíš filmy Matrix a Minority Report.

Zdokonalování autoritářských mechanismů uvnitř lidové republiky je provázeno militarizací ČLR směrem ven. Výdaje na vyzbrojování Čínské lidové osvobozenecké armády sice nejsou tak vysoké jako na vnitřní bezpečnost, avšak ČLR dává jasně najevo, že své územní nároky je připravena hájit silou. V krizové oblasti Spratlyho ostrovů v Jihočínském moři začala Čína stavět umělé ostrovy schopné nést letiště a další bojovou infrastrukturu. Tato reálpolitika je na hony vzdálená obrazu mírumilovné a zodpovědné velmoci, který o sobě ČLR šíří ve světě svou vnější propagandou a tzv. kulturní diplomacií.

Čínští komunisté se netají nepřátelským postojem k hodnotám západní liberální demokracie a úmyslem revidovat údajně nespravedlivý světový pořádek diktovaný „protičínskými silami“ (fan-chua š´-li), tedy Západem. Cíleně pěstují pocit „stoleté národní křivdy“ (baj-nien kuo-čch´) mezi obyvatelstvem, protože protizápadní a protijaponská mobilizace obyvatel je pro režim osvědčenou legitimizační technikou.

Ze Si Ťin-pchingovy Číny se stává stále zřetelněji autoritářská, nacionalistická a militantní mocnost, v mnohém podobná oběma diktaturám, jaké česká společnost zažila ve 20. století. Za Si Ťin-pchinga se dále prohloubila propastná vzdálenost ČLR od hodnot svobodného světa, do nějž naše země dnes patří. Pád na orbit nedemokratické velmoci výměnou za příslib pochybných kšeftů mezi několika oligarchy je z dlouhodobého hlediska pro Česko horším obchodem než jen nevýhodným.

Publikace tohoto článku: Orientace, Lidové noviny, 19.3.2016