Zemanovy billboardy chtějí “zastavit migraci a Jiřího Drahoše”. Snaží se vykonstruovat rovnítko mezi Zemanovým protikandidátem a instinktivním strachem velké části české veřejnosti z muslimské migrace do Evropy. Vedení Zemanovy kampaně zřejmě definitivně převzal jeho mluvčí Ovčáček a posunul ji na myšlenkovou úroveň svého někdejšího zaměstnavatele, komunistických Haló novin.
Uvidíme, kolik voličů se chytí na tento bizarní útok na první signální. Drahoš samozřejmě nemá s migrací nic společného. Zemanova kampaň se ohání jeho podpisem pod jednou peticí českých akademiků v naději, že ji nikdo nečetl. Přitom to byl Zeman sám, kdo ještě jako premiér přivedl do Čech v době balkánských válek největší komunitu muslimských uprchlíků. Vybičovávání nízkých vášní by se snadno mohlo obrátit proti němu.
Zeman se kdysi prezentoval jako salonní levicový intelektuál. Od té doby se vytrvale posouvá k populismu, a od populismu k extrémismu. Jeho společné vystoupení se žalostnou karikaturou kritika islámu Konvičkou (na výročí 17. listopadu!) zjevně nebyla náhoda. Léta nadužívání alkoholu, pochybní spolupracovníci, a nejspíš i neutěšený zdravotní stav vedly ke smutnému intelektuálnímu propadu, který teď vykřikují jeho billboardy světu na odiv.
Světový tisk vesměs líčí současné prezidentské volby jako referendum o orientaci České republiky na východ, nebo na západ. To je pravda. Volby však budou také referendem o primitivismu, který se v posledních letech vkrádá to české politiky a veřejného života.