V době počátků internetu, kdy bylo “surfování” na síti celkem jednostrannou záležitostí – producenti produkovali obsah, a uživatelé ho pasivně přijímali – se čínská internetová cenzura soustředila právě na blokování a mazání obsahu. To se změnilo s nástupem interaktivního “webu 2.0”, blogů, mikroblogů a zejména sociálních sítí, kdy se hranice mezi producenty a konzumenty stírají – obsah může produkovat a šířit každý uživatel.
Blokovat obsah je v této situaci nepraktické, ne-li přímo nemožné. Zhruba od roku 2004 se proto čínská cenzura posouvá k “regulaci” nikoliv obsahu, ale platforem. Jinými slovy, čínská státostrana deleguje cenzuru na poskytovatele “platforem”, umožňujících interaktivní komunikaci. Místo aby honila jednotlivé uživatele, čínská cenzura motivuje velké internetové společnosti, aby si na svých platformách udělaly pořádek samy.
Tato forma cenzury internetu se projevila jako mimořádně efektivní. Neustále se dále vyvíjí, a někdy nabírá skutečně neobvyklých forem.
Řekněte, co čtete; svou další četbu už nechte na nás
Když v srpnu 2012 založila firma Beijing ByteDance Technology Co., Ltd. malý start-up Jinri Toutiao (případně jen Toutiao) s jedním produktem, nikdo patrně takový úspěch neočekával. Jinri Toutiao (今日头条, v překladu „Dnešní titulky“) vyvinula stejnojmennou mobilní aplikaci na agregování zpráv z tehdy již rozvinutého čínského internetu. Průkopníkem této branže byl Google a jeho Google News vydané v roce 2006, následovaly další jako třeba MSN News, Flipboard nebo Facebook News Feed. Toutiao se ale od svých konkurentů už od počátku lišilo výhradním zaměřením na mobilní telefony a také mírou zapojení umělé inteligence (AI). Jejich roboti totiž na základě uživatelem preferovaných typů článků a délky četby jednotlivých zpráv dokázali celkem přesně vyhodnotit povahu zákazníka. Následně pak aplikace začala uživateli doporučovat obsah, který by se mu mohl líbit. Čím déle pak uživatel Toutiao využíval, tím přesnější informace o něm firma měla. A peníze se jen hrnuly. Se stejnou přesností, s jakou Toutiao doporučuje zprávy či videa, umí aplikace přesně zacílit i reklamu, které je plná. Po takto kvalitní reklamě se marketéři ihned vrhli.
Robotičtí novináři a čitelní čtenáři
Dnes má Toutiao přes 120 milionů uživatelů a jeho hodnota se přehoupla přes 22 mld. dolarů. Jedná se tedy o největší platformu na agregaci, distribuci a tvorbu internetového obsahu. Aplikace totiž nabízí i spolupráci blogerům, internetovým zpravodajstvím a dalším. Ti dostanou podíl na ziscích ze sdílených videí či článků. Navíc platí rychle a proces je velmi uživatelsky příjemný. Kromě lidských přispěvatelů ale firma experimentuje i s robotickými zpravodaji. Jejich novinář s umělou inteligencí jménem Xiaomingbot už má na kontě přes 8000 článků. Platforma se tedy inovuje a vylepšuje – dnes je Toutiao schopné za pouhý den odhadnout preference nového uživatele. Jejich počet tak stabilně roste. Proč totiž hledat zprávy a videa na internetu plném balastu oficiální propagandy, když to Toutiao udělá za vás?
Firma má také globální ambice, jak o tom svědčí loňský neúspěšný pokus koupit Reddit, stránku považovanou mnohými za jednu z posledních výsep skutečně svobodného (a anarchistického) internetu. Toutiao také zakoupilo konkurenční agregační službu v Indii a se zeměmi skupiny BRICS mají velké plány. Na americké publikum pro změnu cílí aplikací TopBuzz. Toutiao se zkrátka nehodlá omezovat na čínský trh a může se stát jedním z velkých hráčů světového formátu.
Agregát, nebo cenzorát?
Až do 29. září letošního roku byl mediální obraz firmy primárně plný obdivu a chvály. Jedinou zásadní negativní zprávou byl spor o vlastnická práva na obsah s čínskou obdobou Twitteru – společností Weibo. Pak ale do své kanceláře ve východočínském Tchien-ťinu (Tianjin 天津) vpustili novináře z Reuters. Ti si zrovna tuto pobočku vybrali záměrně – jedná se totiž o centrálu firemních cenzorů. Těch tu pracují stovky. Říkají si auditoři, jsou mladí a politicky uvědomělí.
„Vítejte ve světě online cenzury, kde se střetává Orwellovo 1984 a start-up ze Silicon Valley,“ shrnují své dojmy novináři.
Pobočka se nachází ve skleněném věžáku v „trendy“ části Tchien-ťinu. Zaměstnanci se při vstupu do světlých kanceláří prokazují přiložením iPadů na čtečku elektronického zámku. Firemní politika vyžaduje neformální oblečení. Probíhá zde team-building, jak je v korporátní sféře běžné, a zaměstnanci každé odpoledne chodí na společný čaj. Všechno je tu „cool“, snad až na samotný obsah práce. K tomu přistupují „auditoři“ velmi zajímavým způsobem. „Na internetu je spoustu zla a znečištění, které lidi nevidí, a my před tím pomáháme lidi chránit“, řekl reportérům jeden z nich.
Auditoři tedy zbavují virtuální prostor všeho možného, od vyloženě krvavých a nechutných videí po články či příspěvky zesměšňující stranické lídry. Takový obsah Toutiao nedoporučí, i kdybyste o něj měli sebevětší zájem.