Air Show China “nabízí Pekingu příležitost demonstrovat své ambice v civilním vzdušném prostoru a zdůraznit své schopnosti v obraně. Čína pravděpodobně v následující dekádě převezme od Spojených států prvenství ve světovém leteckém průmyslu” (zde). Podle pozorovatelů také “Čína změnila taktiku, když předvádí zbraně, jež prozatím nejsou plně nasazeny ve službě, což svědčí o její značné sebedůvěře i pýše” (Sam Roggeveen z australského think-tanku pro mezinárodní politiku Lowy Institute, zde).
Hlavní novinkou letošního ročníku byl letoun páté generace J-20, který využívá technologie stealth (jejímž účelem je učinit objekt nezachytitelným pro radar) a který Čína vyvíjí jako protiklad amerických letounů čtvrté generace F-16 a F-18, ale především se má vyrovnat podobným letounům F-22 a F-35. Fotografie letounu J-20 ze cvičení v oblasti Tibetu pronikly na veřejnost již o několik měsíců dříve. J-20 ovšem není jediným letounem tohoto typu, které vyvíjí letectvo ČLOA, dalším je letoun Šen-jang J-31, který se má již plně vyrovnat svým americkým a ruským protějškům. Zavedením podobných letadel zvyšuje čínské letectvo své možnosti v oblasti dálkových operací v regionu. Podle příspěvku analytika Anderse Corra v magazínu Forbes jsou nově předváděná letadla vyrobena za pomoci technologie ukradené Spojeným státům čínskými hackery, což dokládá podobnými případy v nedávné minulosti:
V působivém ohlušujícím představení předvedla Aviation Industry Corporation of China (AVIC) poprvé veřejnosti svůj bojový letoun J-20. Ten přímo soupeří s americkým F-22 Raptor a zdá se být ovlivněn americkou technologií ukradenou čínskými hackery z Lockheed Martin Corporation. Ostatní americké firmy také zažily adaptaci svých technologií čínskými strůjci vzdušné obrany. V roce 2008 Spojené státy poslaly dva nákladní Boeingy C-17 do Číny s pomocí po zemětřesení. V roce 2013 Čína odhalila Y-20, nákladní letadlo podobné C-17. Toto také představila v listopadu na Airshow v Ču-chaj. Y-20 pravděpodobně spoluzajišťovalo nelegální stavbu čínských ostrovů v Jihočínském moři. V roce 2016 na těchto militarizovaných ostrovech postavila právě hangáry schopné pojmout Y-20. Peter Fallon ze Sensata Technologies v Massachusetts s čínskými firmami spolupracuje. Viděl známky svých technologií na motorech použitých v bojových letounech J-11 a J-16.
Corr dále píše, že J-20 je proti svému americkému protějšku o deset let pozadu, ale že Čína Spojené státy poměrně rychle dohání, a krom toho má už nyní pokročilejší technologii stealth než Japonsko a Jižní Korea, které se dle autora poctivě snaží vyvíjet vlastní technologie.
Reuters uvádí:
Prezident Si Ťin-pching prosazuje posílení ozbrojených sil s tím, jak Čína zaujímá asertivnější postoje v Asii, zejména v Jihočínském a Východočínském moři. “Je to jasný pokrok v čínské bojeschopnosti,” řekl Bradley Perrett, specialista na tuto oblast z časopisu Aviation Week. Státem vlastněná Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) je rovněž optimistická, co se týče čínského apetitu na nová civilní letadla: trh bude dle ní v následujících dvaceti letech potřebovat 6865 nových letadel v ceně 930 miliard dolarů. Předpověď COMAC, která se podobá dlouhodobým výhledům zavedených rivalů Boeing Co a Airbus Group, říká, že Čína bude tvořit téměř pětinu globální poptávky, která bude v příštích dvaceti letech činit 40 tisíc letadel.
Produktem spolupráce Číny (The China National Aero-Technology Import & Export Corporation, CATIC) s Pákistánem (Pakistan Aeronautical Complex, PAC) je model letounu JF-17, který byl na veletrhu také uveden. Otázkou zůstává, zda je tento typ určen i pro čínské letectvo, nebo zda je výhradně vyvíjen pro Pákistán a další export. Největším ve své kategorii je hydroplán AG600.
Kromě pilotovaných letadel byla představena celá řada bezpilotních prostředků, z nichž se například bezpilotní letoun Wing Loong II. velice podobá svému americkému protějšku MQ-9 Reaper. O tom, že Čína drží krok, co se týče užívání dronů, svědčí také nově odhalený typ CH-805 (rovněž využívá technologii stealth).
Air Show China přinesl i mnoho novinek z oblasti pozemní techniky. Zejména přední zbrojařská firma Norinco zde prezentovala své nové kolové transportéry a tanky. To, že zde byly představovány hlavně exportní verze, svědčí o zájmu firmy Norinco proniknout více na zahraniční trhy a obstát ve střetu zejména s ruskou konkurencí.
Kromě domácích konstrukcí jsou v poslední době k vidění i plody rusko-čínské spolupráce. Nový čínský taktický raketový systém M-20, který byl na Air Show China také poprvé předveden veřejnosti, je prý velice podobný ruskému systému Iskander. Již v létě byl na Military and Civilian Integration Expo 2016 představen nový čínský raketový systém, jehož podvozek YJ2080 je identický s ruským vozidlem Tigr. Samotný systém je pak derivátem ruského Kornet-Em. Čínská armáda se také snaží posílit své kapacity na poli protivzdušné obrany. Ruská agentura TASS uvedla, že první dva regimenty protivzdušného systému S-400 budou Číně dodány roku 2020. Čína také projevila zájem o ruské arktické vrtulníky.