Sbohem, rodinné stříbro: po podivné privatizaci, prodej čínské firmě

Neprůhledný prodej Škody Transportation čínskému zájemci doprovázejí problémy a nejasnosti.

Peking plánuje rámci Iniciativy pás a stezka (BRI)  propojit zeměkouli kolejemi. Po světě buduje železnice a nabízí k nim i své dopravní prostředky, lokomotivy a vagony.

Homologací k expanzi přes Českou republiku do EU

V Evropské unii ale stroje “Made in China” tak snadno na trh neprorazí. Potřebují příslušnou homologaci – certifikát, který garantuje jejich technickou způsobilost. Homologizaci by mohlo čínským výrobcům výrazně usnadnit spojení s domácím, respektive unijním výrobcem. Právě takového našla firma China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) v ČR, konkrétně ve Škodě Transportation. Připomeňme v této souvislosti čínský plán Made in China 2025, který artikuluje čínské ambice stát se zemí soběstačnou na poli výrobních technologií. Nákup evropské vagonky by byl v této souvislosti dobrým zářezem.

O obchodu píše deník China Daily pod titulkem“CRRC na rychlé cestě ke globální expanzi”:

CRRC v současnosti vede rozhovory se Škodou Transportation v České republice, a to o prodeji stoprocentního podílu. Jednalo by se o krok zvyšující podíl společnosti na evropském železničním trhu. … Pokud bude smlouva podepsána, bude to poprvé, co čínská skupina převezme kompletně výrobce železničních vybavení. “Naše strategie  k vývoji trhů se již přesunula od vyvážení vlaků na zámořské trhy k vybudování globální sítě, abychom konkurovali zavedeným zahraničním soupeřům,” řekl Si [prezident CRRC Si Kuo-chua].

Čínské snahy o expanzi potvrzuje i děkan Elektrotechnické Fakulty, ČVUT profesor Pavel Ripka.

Číňané se chtějí dostat na evropské trhy. Není to nic neetického, je to strategie. Za 40 let v Evropě budou už jistě jezdit jejich vlaky, stejně jako auta.

Katedra Elektrotechniky ČVUT s čínskou CNR (dnes CRRC) – China Railway Rolling Stock Corporation spolupracuje na vývoji lokomotiv. Od roku 2013 CNR podporuje společné vývojové středisko. Čínští dopravci o spolupráci projevili zájem už před lety. Přesněji krátce poté, co v roce 2011 u města Wen-čou došlo ke katastrofální srážce dvou rychlovlaků. Peking se snažil událost zakrýt a média nutil o nehodě informovat “pozitivně”. Na místo srážky nebyli vpuštěni novináři. Na sociálních médiích se nicméně ihned objevily autentické fortografie a svědectví přeživších pasažérů. Čínská cenzura tehdy tváři v tvář katastrofě a sociálním sítím kapitulovala. Kritika nedostatečné bezpečnosti vlakové dopravy se nakonec objevila i ve státních médiích. Moderátor televize CCTV Čchiou Čchi-ming si ve své show „24 Hours“ (24小时) dovolil dokonce kritiku systému. A nebyl sám.

Jestliže si nemůže být nikdo jistý životem, chceme vůbec takovou rychlost (vlaků)?

Reakce veřejnosti donutila úřady prověřit kvalitu souprav čínských rychlodrah a podrobovat je důkladnějším kontrolám. Incident měl vliv i na restrukturalizaci čínských drah a reorganizaci na ministerstvu dopravy, a možná i na pozdější sloučení CNR a CSR v gigant CRRC. V oblasti “strategické komunikace” incident zase poprvé demonstroval moc sociálních sítí – a vedl tak nepřímo k jejich následné tuhé kontrole.

Škoda Škody Transportation!

Firma CRRC nemá v ČR nejlepší renomé, byla u nás už  jednou vyřazena ze soutěže na dodávky motorových a elektrických jednotek Českým drahám. Nedodala totiž celou řadu potvrzení, a nesplnila tak kvalifikační požadavky soutěže. Zájemci o vlaky vyrobené největší vagonkou světa ale nemusí zoufat – Leo Express už na podzim loňského roku podepsal smlouvu na dodání “tří nových jednotek”, jen ještě není jisté, kde přesně budou jezdit.

Odkup Škody Transportation přináší ale ještě další komplikace. Firma, která o sobě píše jako o výrobci se stopadesátiletou tradicí, má dnes po privatizaci nejasné vlastnictví. Podle informací serveru HlídacíPes.org v ní figuruje celkem 15 společností, s devíti konečnými vlastníky. Jedním z nich je například bývalý šéf Škody Vagonka Michal Krutinec nebo hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard, člen ČSSD – politické strany, jejíž členové v poslední době stojí za řadou nejen finančních transakcí a aktivitv mezi Českem a Čínou. Jak informoval opět HlídacíPes.org, v době vrcholících jednání o prodeji plzeňské Škody Transportation skončili v dozorčí radě podniku dva kontroverzní podnikatelé.

Jiří Diviš a Marek Čmejla. Oba podnikatelé byli ve Švýcarsku odsouzeni k nepravomocnému rozsudku za podvodné ovládnutí Mostecké uhelné, navíc jim letos přibyla i obžaloba v Česku. Za oba si ale Strojírna našla nové akcionáře – právníka Jána Gajdoše a manželku Marka Čmejly, provozovatelku jezdeckého klubu Petru Humlovou.

Nedodali, přesto inkasovali

S čínskou CRRC chtějí zástupci Škody Transportation podepsat prodej co nejdříve. Obchod odhadovaný až na 50 miliard korun by totiž mohl zkomplikovat další “problém”. Podle zdroje blízkého Českým drahám Škoda Transportation nedodala včas soupravy pro Deutsche Bahn. Za to by měla zaplatit nemalé penále, což by prý mohlo vést dokonce k pozastavení prodeje, a zřejmě i ke snížení kupní ceny.

V minulosti se už kvůli stejnému přešlapu se Škodou Transportation soudily státní České dráhy. Ve specificky českém právním prostředí ale ŠT penále platit nemusela; naopak sama nárokovala a skutečně vysoudila od ČD odškodné ve výši miliardy korun. Škodu při arbitráži zastupoval vlivný právník Radek Pokorný, jinak člen představenstva téhož soukromého rozhodčího soudu, který případ posuzoval. (Radek Pokorný rovněž zastupuje dominantní čínskou firmu v ČR, CEFC.) Překvapivý verdikt tehdy komentoval i ministr Dan Ťok:

Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a bez povolení jezdit v Německu?

Dlouho přetřásaný prodej Škody Transportation, největšího výrobce lokomotiv ve střední a východní Evropě, avizoval už před dvěma lety Hrad. Tento měsíc  se o prodeji firmy vyjednávalo na China Investment Fóru a tajemném Čínsko-českém centru pro spolupráci, kde byl prodej označen jako “důvěrný”. Český stát, konkrétně  ministerstvo průmyslu, v tomto Čínsko-českém centru  zastupuje Smíšená česko-čínská komora vzájemné spolupráce v čele s Jaroslavem Tvrdíkem. Podepsání obchodu však zřejmě dál něco brzdí.

Čínské vlaky pro celý svět! (Ale asi ne hned…)

V rámci projektu Pás a Stezka chce Peking stavět železnice po celém světě a dodávat na ně i své stroje. Velkolepý projekt ale přibržďuje, píší Financial Times. V řadě států totiž čínskou výstavby rychlodráhy přehodnotili. Např. podle mexické vlády nebyl projekt dostatečně transparentní. Celkem zrušilo nebo odsunulo plánované projekty přinejmenším pět zemí  – Libye, Barma, Spojené státy, Venezuela nebo zmiňované Mexiko. Podle odhadů Financial Times byly zrušeny kontrakty ve výši 47,5 miliard dolarů. Zatím to tedy nevypadá, že by se železniční doprava a technologie v dohledné době mohly stát onou “zlatou vizitkou” ČLR, jak o ní hovoří čínské špičky – ať už CRRC škodovku koupí, nebo ne.