Čína zvažuje odložení dalšího výročního summitu iniciativy 16+1, jenž se měl konat během letoška v bulharské Sofii, a plánuje oslabit či zpomalit spolupráci v rámci tohoto uskupení. Vyplývá to z informací, které získala agentura Reuters od tří diplomatických zdrojů z Evropské unie. Mluvčí bulharské vlády k tomu uvedl, že termín dalšího summitu ještě není znám; čínské ministerstvo zahraničí odmítlo komentovat.
16 plus minus 1
16+1 je volné uskupení zemí střední a východní Evropy a Číny hlásící se ke globální strategii generálního tajemníka KS Číny Si Ťin-pchinga Pásmo a stezka/Nová hedvábná stezka. Motivací zúčastněných zemí byly především sliby miliardových investic do infrastruktury. Organizaci zajištuje sekretariát v Pekingu na čínském ministerstvu zahraničí.
V atmosféře globálního rozladění z čínského vměšování sílí v Evropě podezření, že ČLR záměrné prohlubuje rozpory mezi starými a novými členskými zeměmi (respektive uchazeči o členství). Příkladů, že čínské peníze, o něž se země iniciativy 16+1 ucházejí, skutečně vrážejí klín mezi evropské země, bylo dost, třeba když
Na summitech širší EU a Číny roste v posledních letech napětí, takže se na posledních dvou setkáních nepodařilo vytvořit společné prohlášení – kvůli rozporům týkajícím se jihočínského moře a obchodu.
Kancléřka Merkelová, která je od začátku března v čele staronové německé vlády, stále otevřeněji poukazuje na hrozbu prorůstání čínského vlivu do evropských států, především těch postkomunistických. Podle blízkých spolupracovníků hodlá německá kancléřka v dalším funkčním období učinit toto téma svou prioritou. Německo je již delší dobu jednou ze zemí, které nejsilněji volají po omezení čínských nákupů strategických firem.
Na naléhání Německa, Francie a Itálie EU v současné době zkoumá, jak by mohla zavést mechanismy k vetování čínských korporátních akvizic v Evropě – což je krok, kterému se pekingský lobbing agresivně snaží zabránit.
K torpédování snah formulovat účinné legislativní omezení akvizic přispěly loni v létě i některé státy EU – většinou právě ze zemí 16+1. Angela Merkelová jim koncem února adresovala nepřímé varování, aby se vyvarovaly podrývání společného postupu EU v zahraniční politice.
Další problém uskupení 16+1 představuje politická a společenská různorodost zúčastněných zemí. Popisuje ji server SupChina: některé země, jako například Česká republika a Polsko, neměly až donedávna s Čínou dobré vztahy; každá z šestnácti zemí má různý názor na vztahy s EU, Ruskem i Čínou samotnou, což činí jakékoli multilaterální dohody velmi obtížnými.
Východní Evropa a čínská image v EU
SupChina rovněž konstatuje, že Peking si je těchto svých reputačních potíží velmi dobře vědom, a právě toto vědomí může být jedním z faktorů, který ovlivnil rozhodnutí trochu v regionu přibrzdit. Reuters k tomu uvádí:
Jiný evropský diplomat naznačuje, že na nejvyšších úrovních čínské vlády bylo rozhodnuto o “snížení profilu” schůzek proto, že poškozují image Pekingu a podrývají jeho širší cíle v Evropě.
Vzhledem k tomu, že celá agenda 16+1 měla centrálu v Pekingu, je logické, že i rozhodnutí o utlumení vyšlo odtud. Podle zdrojů Reuters k němu přispělo i rozčarování z mizivého postupu projektů na obou stranách. Zároveň podotýkají, že některé země – například Srbsko, jež se teprve uchází o členství v EU – očekávají i nadále čínské peníze s nehynoucím entusiasmem.