Biliony jüanů v Číně

Kdo vydělal na českém obratu k ČLR?

Zpravodajská agentura Reuters shrnula minulý týden poučný příběh raketového úspěchu české společnosti Home Credit v Čínské lidové republice, který doprovázel obrat v české zahraniční politice směrem k Číně.

Tato soukromá firma se potichu stala jedním z největších nebankovních poskytovatelů spotřebitelských půjček v Číně. Za šest měsíců do června poskytla půjčky ve výši 6,4 miliard Euro – více než dvakrát tolik co před rokem. Velká část jejích operací se soustředí na financování nákupu chytrých telefonů. Financuje více než desetinu nákupů iPhonů na čínském trhu, druhém největším trhu pro amerického technologického giganta. Česká společnost má 225 000 prodejních míst po celé Číně, a říká, že by ten počet mohl v příštích letech stoupnout na 500 000.

Reuters také popisuje, co Home Credit udělal pro svůj úspěch v Číně doma v České republice:

Toto úsilí doprovázely lobistické snahy Home Creditu a PPF doma ve vlasti, prosazující těsnější vztahy mezi Prahou a Pekingem – z čehož potom podle analytiků těžil Home Credit v Číně.

V projevu na obchodním fóru v Praze v roce 2016 za přítomnosti českého a čínského prezidenta, [ředitel Home Credit] Šmejc naznačil, že HC a PPF napomohli zlepšit vzájemné vztahy.

„PPF a Home Credit, a my jsme na to pyšní, stály u zrodu té iniciativy, která, myslím si, vedla k obrodě česko-čínských vztahů,“ sdělil Šmejc na setkání.

V roce 2014 letěl český prezident Miloš Zeman – spolu s předními představiteli byznysu včetně Kellnera a Šmejce – do Číny podepsat společnou deklaraci o přátelství. Zeman byl také jediným západním vedoucím představitelem, který se zúčastnil vojenské přehlídky v Pekingu v roce 2015 u příležitosti výročí konce druhé světové války.

Reuters cituje hodnocení serveru Sinopsis:

“Za Čínu lobovaly hlavně PPF a Home Credit,” říká Martin Hála, odborník na čínsko-české vztahy v pražském think tanku Sinopsis. “To jsou největší vítězové této [zahraničně-politické] změny.

Podle Reuters je odměna potenciálně závratná:

Celkový objem aktivních spotřebitelských půjček v Číně dosáhl v roce 2016 sumy 26,76 bilionů jüanů (4 biliony dolarů), což představovalo 282,5 procenta oproti roku 2011 podle odhadů firmy Euromonitor International, která zároveň předvídá, že do roku 2021 by mohl dosáhnout 35 bilionů jüanů.