Doprovodné projevy česko-čínského “restartu” nabývají stále bizarnějších podob. Nový reklamní spot na čínské mobily OPPO z dílny pražské firmy ZOOM FILMS pro nejmenovanou čínskou reklamní agenturu připomíná polský snímek Kingsajz režiséra Juliusze Machulského z roku 1987. Film je metaforou totalitního státu, kde jen vyvolení mohou žít v lidské velikosti, zatímco ostatní žijí sevřeni tvrdými pravidly jako trpaslíci ve fiktivním státě, Šuplandii.
Ve zmíněném čínském klipu jsou obry Číňané a trpasličí role je přisouzena Čechům; to vše v kulisách v Číně velmi oblíbeného Českého Krumlova, Prahy a Kolína. Reklamní spot je k vidění na českém Facebooku, případně v mírně rozšířené verzi na čínském internetu. V originále se nazývá „Země trpaslíků – Fantastická cesta“ (Siao-žen-kuo: čci-chuang č’ lü 小人国:奇幻之旅). (Výraz siao-žen má přitom tradičně v Číně velmi negativní konotace přízemního, nehodného člověka.)
Po centru města se v předvečer lunárního Nového roku potuluje odhadem asi stopadesátimetrový, v podstatě dobrotivý čínský obr, kterému se všichni Češi, včetně jejich zjevně mírně senilního krále a jeho družiny, klanějí a mají z něj respekt. Čínský obr dává pozor, aby nikoho nezašlápl, uklízí dětem sníh pro jejich zimní radovánky a na věžičky pražských kostelů napichuje po čínském zvyku lampiony s převráceným znakem „štěstí“.
Najednou obr zjistí, že je strašně sám a začne smutnit. V nádražní hale, kterou má za noclehárnu a kam se sotva celý vejde, ho dobromyslní čeští trpaslíci vyfotí jeho obřím mobilem a fotku opatřenou královským razítkem pošlou malou vzducholodí do Číny. Vzducholoď doletí do bytu jedné půvabné šanghajské slečny. Rozmrzelý čínský obr, osamělý uprostřed českých trpaslíků, mezitím nečinně sedí celý na Karlově mostě, div jej nerozsedne. V tom se objeví ona pohledná šanghajská obryně, sedne si vedle něho a vše končí happy endem.
Klip je po řemeslné stránce velmi zdařilý, ale jeho poselství vzbuzuje u českých diváků celkem pochopitelné pochybnosti. Firma ZOOM FILMS, s. r. o., která svůj výtvor na Facebook umístila, v odpovědi jednomu rozhořčenému čtenáři uvádí:
„…Reklama je určena pouze na čínský trh a její podobu vymýšlela čínská reklamní agentura. Obrazně řečeno – My jsme „stavaři“, co ten dům postaví, jakmile jej architekt vyprojektuje. Tím pádem neneseme zodpovědnost za její kontext, ale pouze za její výrobu a věcnou podobu…“
To je celkem trefné prohlášení, které by mohla jako své motto převzít i česká reprezentace k vyjádření zodpovědnosti za své výtvory. Vítejte mezi trpaslíky!