Pás a stezka pro děti od 1 do 100 let

Cílem čínské propagandy je šíření perspektivy komunistické strany v pohledu na svět, na historii, přítomnost i budoucnost. V konečném důsledku Čína usiluje o nahrazení USA v roli „globálního vypravěče“, jehož „verzi příběhu“ ostatní naslouchají. Čínská propaganda se šíří více či méně nenápadně prostřednictvím nástrojů „měkké síly“ a „diskurzivní moci“ – ať už se jedná o bezplatné kurzy čínštiny a čínské kultury nabízené Konfuciovými instituty, spektakulární a speciálními efekty nabité filmy po vzoru Hollywoodu cílené na zahraniční publikum nebo krátká propagační videa na internetu.

My vás tu písničku naučíme

V souvislosti s pekingským fórem na podporu iniciativy Pás a stezka, které se konalo v první polovině května v Pekingu za účasti našeho fascinovaného prezidenta, se na internetu objevilo značné množství videí, jež se snaží zábavnou formou čínský projekt vysvětlovat a propagovat.

Jak upozorňuje portál TheBeijinger, většina těchto videí je zacílená na děti a mládež a tomu je přizpůsobená také jejich forma – od „pohádek na dobrou noc“ přes kung-fu anime až po popové či rockové skladby.

Na začátku svého textu pro TheBeijinger Charles Liu poněkud lakonicky shrnuje, co to vlastně iniciativa Pás a stezka je:

[…] Pás a stezka je dohoda o mezikontinentálním obchodu mezi Asií, Evropou a Afrikou založená na propojené dopravní infrastruktuře, tedy něco velice významného, protože a) to přímo odkazuje na ‚Hedvábnou stezku‘ a dobu, kdy Číny byla světovou velmocí; b) Čína je zde hlavním architektem; c) USA už nejsou klíčovým hráčem.

Některá videa jsou klasická propaganda, jejíž základ zpravidla tvoří sestříhané záběry idylické krajiny – venkovské či městské – a jejích šťastných obyvatel, jakož i nezbytná pompézní hudba tvořící pozadí k dramatickému hlasu interpreta vzletně formulovaných ideologických hesel. Protože je velká část této propagandy nyní namířená na zahraniční publikum, objevují se zde některé nové prvky, zejména zapojení cizích tváří všech barev a tvarů a také používání angličtiny. Např. oficiální upoutávka zveřejněná při příležitosti konání pekingského fóra (momentálně nefunkční link zde); představuje „bombastickou směs multikulturních obrazů a vlastenecké hudby“.

Čínské vynálezy: rychlostní železnice, online platby a sdílení kol

Pozoruhodné je také video, které má na svědomí stranický čínský Lidový deník (People‘s Daily, 人民日报): vystupuje v něm asi 20 cizinců z různých koutů světa (namátkou Rumunsko, Keňa či Thajsko). Mladí cizinci žijící v Číně v něm chválí „moderní čínské vynálezy“, jako je např. „síť 4G, rychlostní železnice, online platby a sdílení kol“, čímž vykreslují Čínu jako moderní high-tech velmoc, která slouží za vzor dalším zemím.

Asi nejvíc pozornosti si však získala série krátkých videí „pohádek na dobrou noc“ produkovaná státním online deníkem China Daily. Dostupná je i na YouTube (první díl), kde mají jednotlivé díly něco kolem 60 tisíc zhlédnutí. Vystupuje zde tatínek, který byl identifikován jako Američan Erik Nilsson, v reálném životě údajně zástupce ředitele China Daily, a jeho dcera Liliana. Tatínek dcerce anglicky vypráví před spaním „pohádky“ o tom, jak Pás a stezka propojí svět v jeden harmonický celek.

Pro větší děti (v tomto případě čínské) je pak určeno žánrově zcela učebnicové propagační video ve stylu animovaného kung-fu filmu z dílny státní čínské televize CCTV. Čínští superhrdinové v něm létají v kulisách moderní high-tech krajiny s narůstajícími mrakodrapy a svištícími rychlovlaky, zatímco mocný hlas na pozadí spojuje moderní čínské úsilí s „mýtickou hedvábnou stezkou“, jejíž tradice má být udržována a rozvíjena celosvětovým úsilím „pod vedením Číny“.

Sexy propaganda

Primárně na mladou generaci míří také různá hudební videa, např. tento povzbudivý song dostupný na Weibo, který je dokonce taktéž v angličtině. Komu se zdá tento žánr příliš lehký, možná více ocení rockovou baladu, již na počest čínské iniciativy Pás a stezka nazpívala laoská rocková skupina Cells, a to s textem kombinujícím tři jazyky, thajštinu, čínštinu a angličtinu.

Podobná propagační videa se na internetu objevila již dříve, např. v souvislosti s propagací 13. pětiletky nebo se snahou o vylepšení image čínského vůdce Si Ťin-pchinga. Nezapomenutelné rapové video propagující Čínskou lidově osvobozeneckou armádu s refrénem: zabíjet, zabíjet, zabíjet! není ani v těchto zjitřených časech úplně vhodné jako uspávanka pro děti, ale pro mobilizaci bojovníků za harmonii Nového světového řádu pod dvojím vedením ČLR se hodí znamenitě.

(Tématu se poměrně systematicky věnují např. New York Times.)