Propaganda 2.0: Rap ve službách marxismu-leninismu

Inovace v propagandistickém arsenálu komunistické strany dokládají schopnost Pekingu kooptovat západní kulturní projevy a obrátit je proti jejich původnímu náboji.

Čínská propaganda se v posledních letech rychle modernizuje. Namísto nudných politruků (či spíše po jejich boku) nasazuje do „boje o veřejné mínění“ doma i v zahraničí mutlimédia a výrazové formy, z nichž by donedávna vstávaly pravověrným soudruhům vlasy na hlavě.

Když loni v létě vrcholil soudní spor o Jihočínské moře, objevil se na internetu rapový videoklip obviňující Západ z pomlouvačné kampaně, proti níž prezentoval v hiphopovém rytmu ČLR jako mírumilovnou zemi plnou mírumilovných lidí. Divákům tehdy mohlo připadat neobvyklé, aby rapová hudba, ze své podstaty anti-establishmentová, hájila pozice vlády, nota bene diktatury jedné strany.

Tento zdánlivý rozpor objasnil na konci loňského roku rozhovor s členy kapely CD Rev (Cédéčková revoluce), která měla hudbu a text klipu na svědomí. Čínští hiphopoví umělci vysvětlují, že se jim běžný obsah rapových písní nelíbí, a tak jeho formu vyplnili patriotickými texty:

„[H]lavním tématem našich textů je láska […], k rodičům, rodině, městu, Číně, světu a vesmíru…“

Cílem mladých hudebníků je šířit harmonii, lásku a stabilitu v souladu s oficiální vládní linií. Členové kapely uznávají, že v Číně jsou problémy jako smog nebo násilí na školách, ale doufají, že podobným neduhům mohou čelit „šířením lásky“.

Jak úspěšný bude tento pokus oslovit mladou generaci, ukáže čas. Podle New York Times dosáhly některé klipy miliony zhlédnutí, jiné zůstaly bez povšimnutí. Většinu těchto klipů přitom masivně propaguje a příležitostně také pomáhá distribovat čínský Komsomol a státní média.

Hongkong jako líheň „barevné revoluce“

Láska ani sváteční pohoda nejsou námětem tohoto videa, šířeného po internetu především státními institucemi v předvánočním týdnu. Neznámý autor zde poukazuje na důsledky Arabského jara v podobě syrské občanské války a utrpení syrských uprchlíků; ze vší té bídy obviňuje západní snahy o rozpoutání „barevných revolucí“ různě po světě. Tento způsob argumentace není nic nového, podobné video se objevilo již loni v létě. Nyní je ovšem terčem pozornosti Hongkong vylíčený jako „základna barevné revoluce“. Video je reakcí na relativní úspěch protestního hnutí kolem studentského vůdce Joshuy Wonga, který se v nedávných volbách dostal do hongkongské Legislativní rady, místní obdoby parlamentu.

Nová zbraň proti západní kultuře: TED-style talk

Další nástroj protizápadní propagandy převzatý ze západní populární kultury vyvinula čínská mediální společnost April Media, která začala vysílat přibližně půlhodinová videa ve stylu TED Talk. V jednom z nejsledovanějších mluví Čeng Žuo-lin, čínský novinář dlouhodobě usazený ve Francii, o nebezpečném vlivu západní kultury a jak se mu bránit. Čína se podle něj pod západním vlivem blíží kulturní kolonii. Tato křiklavá hyperbola silně rezonuje s oficiálně znovu zdůrazňovanou neblahou kapitolou v nedávné čínské historii.

Všechny tyto inovace v propagandistickém arsenálu komunistické strany dobře ilustrují nebývalou schopnost Pekingu kooptovat západní kulturní projevy a obrátit je proti jejich původnímu náboji.