Tento program vám přináší KS Číny

Čínská energetická a investiční společnost CEFC spolu s českou a slovenskou finanční skupinou Penta Investments chtějí odkoupit od americké Time Warners podíl v Central European Media Enterprises. Tato skupina provozuje kromě jiných stanic hlavně Televizi Nova. Podle agentury Reuters to uvedly tři zdroje obeznámené se situací.

CEFC již dříve nakoupila podíly v mediálních společnostech Empresa Média a Médea, jež provozují mimo jiné Televizi Barrandov nebo časopis Týden. Později z nich zase vystoupila, údajně pro osobní neshody mezi většinovým vlastníkem Jaroslavem Soukupem a hlavním představitelem CEFC v ČR Jaroslavem Tvrdíkem. Zájem CEFC o vlivná česká mainstreamová média je tedy dlouhodobý. Proč se ale čínská energetická firma tolik zajímá o česká média?

Předseda CEFC pan Jie Ťien-ming, od roku 2015 čestný poradce prezidenta Zemana, prohlásil před rokem v jediném známém interview s americkým časopisem Fortune: „Následujeme úzce strategii státu. Mapujeme naši podnikovou strategii podle té státní“. Připomeňme, že státní politika splývá v ČLR s politikou komunistické strany. Jednou ze současných priorit Komunistické strany Číny je posílení “diskurzivní moci”, tedy především mediálního vlivu v zahraničí.  Generální tajemník Strany Si Ťin-pching vyzývá čínské propagandistické orgány, aby “dobře vyprávěly čínský příběh”, tedy šířily pozitivní obraz Číny v zahraničí. Současně jim přikazuje, aby se “jmenovala Strana”, tedy sloužila zájmům KS Číny (dříve sloužila média v Číně oficiálně “lidu”).

V ČLR probíhá v současné době již několik měsíců intenzivní kampaň proti “cizím vlivům”. Současně se Čína snaží o mediální expanzi do zahraničí. Podobně jako v obchodu obecně využívá ČLR i zde základní nerovnováhy v přístupu na mediální trhy – zatímco ten čínský je čím dál uzavřenější, západní trhy zůstavají otevřené dokořán. To umožňuje čínským komunistům potlačit nežádoucí informace pro domácí obyvatelstvo (ale v poslední době se příležitostně snaží o jejich potlačení i v zahraničí) a současně bez omezení šířit svou propagandu v cizině.

Starý známý investor

Společnost CEFC v současné době čelí obrovskému mezinárodnímu korupčnímu skandálu.  Představitel jejího neziskového křídla, hongkongský politik Patrick Ho, byl v úterý zatčen v New Yorku a obviněn z uplácení několika afrických vládních činitelů, včetně prezidenta Čadu, ve prospěch společnosti CEFC. Patrick Ho se jinak v poslední době věnoval především šíření pozitivního obrazu Číny, hlavně propagaci iniciativy Pás a stezka (známé též jako Nová hedvábná stezka), kterou popisoval jako lepší a spravedlivější vizi globalizace. Jak by taková vize spravedlivější globalizace vypadala v praxi, demostroval sám svou činností v Africe.

Dalším propagátorem Pásu a stezky je předseda potenciálního investora v TV Nova, společnosti CEFC Energy Jie Ťien-ming, Jako “odborník na východní Evropu a iniciativu Pás a stezka” se počátkem roku stal politickým poradcem významné pročínské hongkongské političky Reginy Ip, která se proslavila snahou zavést v Hongkongu v roce 2003 Zákon na ochranu vnitřní bezpečnosti, který měl m.j. okleštit svobodu projevu v této autonomní oblasti ČLR. Potlačit kritickou diskuzi se společnost CEFC pokusila prostřednictvím svého právního zastoupení v ČR, advokátní kanceláře Pokorný, Wagner & partneři, i na české mediální scéně, když rozesílala redakcím českých listů výhružné předžalobní výzvy, aby se zdržely informování o působení předsedy Jie Ťien-minga v organizaci CAIFC, považované za veřejnou tvář čínské vojenské rozvědky. Předseda Jie měl přitom informaci o tomto působení uvedenu ve svém oficiálním životopise.

Mediální výměna v Literárních novinách a Právu

CEFC je tedy velmi zváštní volba investora pro vlivnou českou televizní stanici. Navíc to není jediná snaha o průnik čínských komunistů do českých médií. Letošní rok je oficiálně Rokem mediální výměny iniciativy 16+1 (regionální sdružení východoevropských států pro spolupráci s ČLR). V rámci této aktivity vydala různá zúčastněná média, včetně těch českých, řadu výstupů. Literární noviny například spolupracovaly s velkým stranickým listem Kuang-ming ž -pao na čtyřech rozsáhlých článcích, včetně přílohy o česko-čínské spolupráci v oblasti kultury. Zástupce šéfredaktora tohoto vládního listu Šen Wej-sing (Shen Weixing) během setkání v Praze květnatě vyzdvihoval spolupráci v rámci iniciativy Pás a stezka, při níž média hrají důležitou roli.

Spolupráci upevnila Čínská ambasáda v Praze i s deníkem Právo, v němž vyšly v rámci inzerce dvě placené přílohy. První v době návštěvy prezidenta Si Ťin-pchinga v Praze v roce 2015 a druhá letos v říjnu k oslavám výročí založení ČLR. Placené přílohy jsou oblíbeným nástrojem Oddělení propagandy ÚV KS Číny pro průnik na cizí mediální trhy a objevují se po celém světě, včetně renomovaných listů. Osmistránková příloha v Právu je však nezvyklá tím, že vedle převzatých textů zde několik článků  napsali kmenoví redaktoři těchto novin z ekonomické a zahraniční redakce. Inzerce, nota bene politická inzerce cizího státu, tak doslova splývá s redakačním obsahem. Cena, kterou čínská strana údajně za přílohu zaplatila, přitom nedosahovala ceny běžné inzerce. V Roce mediální výměny je třeba vycházet čínské straně vstříc.